  • Data: 2009-01-14 11:22:36
    Temat: ZUS - odsetki od nadpłaconych składek (długie)
    Od: bubu <bubupl^cyfrajeden^@wupe.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam
    Po uprawomocnieniu się wyroku apelacyjnego (apelacja ZUSu)
    została mi przyznana renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy.
    Wystąpiłem o wypłatę zaległej renty wraz z odsetkami. Rentę wypłacono -
    odsetki poszły do Sądu (sprawę wygrałem, ale pewnie pójdzie do apelacji
    przez ZUS)

    Pozostała sprawa odsetek od nienależnie nadpłaconych składek (z tytułu
    prowadzenia działalności gospodarczej w latach 2005-2006).

    W dniu 6.02.2008 złożyłem korektę (ZZA) oraz wystąpiłem o wypłatę
    nienależnie nadpłaconych składek i w tym samym dniu tj. 6.02.2008
    odrębnym pismem wystąpiłem o zwrot odsetek za okres przetrzymywania
    składek.

    Składki wypłacono, a odsetki nie.

    W dniu 5.03.2008 wystąpiłem z pozwem do Sądu Pracy o wypłatę odsetek.

    W dniu 24.04.2008 ZUS napisał "odpowiedź na odwołanie" w którym między
    innymi informował Sąd, że wniosek o wypłatę odsetek (po 2 miesiącach ?)
    został przekazany do właściwego wydz. ZUS celem rozpatrzenia.

    W dniu 26.05.2008 ZUS wydał decyzję (otrzymałem 2.06.2008) odmawiającą
    wypłatę odsetek od nienależnie nadpłaconych składek.

    W dniu 10.06.2008 złożyłem do Sądu "wyjaśnienie wnioskodawcy"
    podtrzymujące moje zarzuty wobec ZUS.

    W dniu 8.07.2008 odbyła się rozprawa na której sprawa odsetek za
    nieterminowe wypłacenie renty i odsetek od nienależnie nadpłaconych
    składek została rozbita na dwie odrębne sprawy.

    Wczoraj tj 13.01.2009 odbyły się rozprawy.
    Odsetki od spóźnionej renty zostały mi przyznane.

    Odsetki od nienależnie nadpłaconych składek nie - Sąd uzasadnił brakiem
    terminowego odwołania od decyzji ZUS z dnia 26.05.2008 (w decyzji ZUSu
    było pouczenie o odwołaniu - ale przecież sprawa była już w Sądzie od
    marca 2008).

    Przysługuje mi prawo do złożenia skargi na ten wyrok do Sądu
    Apelacyjnego w terminie 7 dni.

    Pytania:

    Czy skarga do Sądu Apelacyjnego ma szanse być rozpatrzona pozytywnie ?

    Czy ZUS ma prawo do wydawania decyzji w sprawie odsetek ?
    (W momencie uprawomocnienia wyroku przyznającego rentę składki stają się
    nadpłacone z winy ZUS - nie mogłem złożyć korekty przed uprawomocnieniem
    się wyroku. ZUS twierdzi, że odsetki należą się tylko za opóźnienia w
    wypłacie składek po złożeniu korekty - okres przetrzymywania moich
    pieniędzy przez ZUS jest pomijany)

    Pozdrawiam i proszę o pomoc w siedmioletnie walce z ZUS o wszystko.
    Bubu