    From: cyklista <c...@k...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wypadek - obowiązki policjanta
    Date: Fri, 05 Feb 2010 16:31:35 +0100

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > - pierwszeństwo. Dosłownie pierwszeństwo. Trzeba wskazać przepis
    > który je *daje*, koniec. Czyjeś obowiązki, nakazy i zakazy
    > pierwszeństwa nie dają.

    Pierszeństwa nie dają, ale możliwośc uniknięcia kary dają, właśnie przy
    wykazaniu tej umyślności i niezbędnej staranności

    > Od jakiegoś czasu mam zgryz - nie znalazłem odpowiedzi na
    > pytanie: czy na skrzyżowaniu *nieoznakowanym znakami pionowymi*
    > (a tym samym rownież "nieskutecznie jakby były poziome")
    > sygnalizacja świetlna, oprócz ustalania zasad wjazdu, zmienia
    > pierwszeństwo?

    Nie zmienia bo i po co?

    > Bo z przepisu wynika, że "zmienia pierwszeństwo ustalone
    > znakami" - więc jakby znaków nie było (skrzyzowanie równorzędne
    > itede), to czerwone i zielone nadal oznaczałyby zakaz
    > i prawo do jazdy, ale *NIE* zmieniałyby pierwszenstwa!

    I nie musi zmieniać, gdy będzie wyłączona to ulice będą równorzędne. Jak
    ktoś złamie zakaz jazdy przy czerwonym to nie wymigał by się pierwszeństwem.

    > Pytania pomocnicze w sumie są dwa:
    > - czy jakiś *inny* przepis zakazuje budowy takiego skrzyżowania
    > - niezależnie od poprzedniego (zakaz zakazem, ale ktoś mógł
    > "źle wybudować") istnieje jeszcze *inny* przepis, powodujący
    > zmianę pierwszeństwa przez światła (oprócz "zmiany znaków")?

    Nie myl kierowania ruchem przez światła z innymi cechami drogi, jak np.
    pierwszeństwem. Nie mają one nic do siebie.

    > Przecież to klasyka :)
    > (w tym "szukania kto wyremontuje bok" :P)

    Dlatego tez pisałem wcześniej że problemem jest udowodnienie tego
    umyślnego złego sygnalizowania a nie sam fakt że on jechał drogą z
    pierwszeństwem.

    > Weź pod uwagę że mógł zahaczyć ręką nieumyślnie (o wyłącznik).

    Mógł, ale czy jego nieumyślność zwalnia go z odpowiedzialności za złe
    sygnalizowanie manewru? (mógł też nieumyślnie dodać gazu, zachamować
    gwałtownie bez powodu, wjechać w nieprawidłowo stojący pojazd, dostać
    zawału i wjechać w przystanek itd...)