    From: "Jakub" <...@...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa o dzieło a legalność oprogramowani
    Date: Mon, 8 Aug 2005 23:02:27 +0200

    "piotrek" <n...@d...pe> wrote in message
    news:dd8fin$cl5$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Rozumiem. A czy np. "firma zazdrośnik" może napuścić na mnie jakiegoś
    > policyjnego inspektora twierdząc że w tym mieszkaniu jest łamane prawo w
    > sensie kożystania z nielegalnego oprogramowania?

    Wątpliwe, żeby policja się tym zainteresowała, bo musieliby znaleźć grupę
    osób, która zaświadczyłaby, że zakupili u Ciebie egzemplarze nielegalnego
    oprogramowania. Szybko by wyszło na jaw że kłamali (a w tym wypadku chyba to
    podlega chyba pod KK - znaczy sie oni by musieli się grubo tłumaczyć).
    Natomiast Tobie by tylko policja zabrała kompa (plus mała gżywna) z racji
    tego że przy okazji znaleźli u CIebie nielegalne oprogramowanie. .

    > Jak w takim układzie wygląda sprawa kontroli legalności softu w firmach
    > IT? Też muszą mieć jakieś przesłanki o przestępstwie czy mogą w każdej
    > chwili sobie firme skontrolować?

    W firmach, nie do końca wiem na mocy jakiego prawa odbywają się takie
    inspekcje. Myślę że może się to odbyć na tej samej zasadzie jak inspekcja
    sanitarna w restauracjach (tam chyba raz na jakiś czas firma musi być
    kontrolowana - co nie oznacza że kontrola legalności oprogramowania też tak
    ma, ale ida inspekcji jest ta sama choć na innym podłożu).

    Zdaje się że mają prawo kontrolować każdego kto prowadzi działalność
    gospodarczą (oczywiście szukają tam gdzie coś może być, i np. rybaka pod tym
    względem nie kontrolują). Generalnie sprawdają firmy - przez duże F i
    "średnie", a takie "małe" to im się nie opłaca ruszać.