    Date: Fri, 30 Aug 2013 13:27:34 +0200
    From: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ubezpieczenie NFZ vs KK

    W dniu 2013-08-30 12:38, Jarek Pudelko pisze:

    > Ale zawsze znajdzie sie ktos kto przyjdzie pracowac za 750 - czyja to
    > wina? Panstwa? Nie, tego kogos kto zgodzil sie pracowac za 750.
    > I jak bedzie potrzebny nastepny to tez mu dam 750 argumentujac, ze tu
    > juz taki jeden za tyle pracuje ;P

    ... chyba, że nie znajdzie się drugi taki, który się tak nisko ceni.
    Przytoczę przypowieść z Ewangelii "ale i oni otrzymali po denarze". Choć
    ona nie o tym, ale pasuje. Tam robotnicy zgodzili się pracować za
    denara. Jedni 12 godzin, inni godzinę.

    W czysto rynkowych warunkach, bez jakiejkolwiek zmowy czy ingerencji
    rozkład liczby pracowników godzących się wykonywać określoną pracę za
    określoną płacę (płaca na x, liczba na y) będzie nieco zbliżony do
    rozkładu Poissona.
    Oczywiście obcięty od dołu (od lewej), bo za 100zł/mies chyba nikt się
    nie zgodzi, chociaż... ;)
    Oczywiście za mniej godzą się pracować ludzie o niższych kwalifikacjach.
    Przypominam: w warunkach czysto rynkowych nauka kosztuje!
    No i teraz przychodzi działacz społeczny i mówi wszystkim: "Zmuszę
    pracodawców, żeby wam płacili więcej". Znów ludzie poniżej pewnego
    poziomu (tym razem: rozumu) uznają, że to dobrze i go poprą, nawet mu
    składki związkowe wrzucą. Pytanie: czy więcej ich będzie poniżej, czy
    powyżej tego poziomu? Oczywiście poniżej (rozkład Pareto - 80% populacji
    posiada poniżej 20% rozumu, w uproszczeniu). W wyborach niestety każdy
    głos ma tę samą wagę.
    Tak działa demokracja. Motłochowi można wcisnąć każdy kit i motłoch to
    poprze swoimi głosami. Konkurencja polega tylko na skali wciskania kitu.
    Resztę sobie dopowiedzcie.
    Ktoś jeszcze się dziwi dlaczego mamy to, co mamy?

    > IMHO im dalej rece panstwa od gospodarki tym lepiej. Rynek pracy
    > powinien byc regulowany tylko i wylacznie przez pracodawcow i
    > pracobiorcow a lepsza nazwa to "pracokupca" i "pracosprzedawca" :)) bo
    > to jest sprzedaz uslugi i jej kupno. Umowa jest miedzy dwojgiem
    > doroslych ludzi ze zdolnoscia do czynnosci prawnych i nikt nie powinien
    > w to ingerowac. Jak ktos sie decyduje dawac "d..." za konkretne profity
    > to to jest tylko jego sprawa.

    Dokładnie to samo pisałem w wątku na .podatki

    > I sory, ze nie na temat :)

    Tutaj często schodzimy na politykę, bo prawo jest kształtowane przez
    politykę. A elementarne prawidłowości trzeba tłumaczyć po tysiąc razy,
    żeby stworzyć cień przeciwwagi dla tej sączącej się zewsząd
    odmóżdżającej papki.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.