    From: Trybun <M...@t...cb>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Tworzenie prawa w PL i wykopki.
    Date: Wed, 19 Jun 2024 11:57:29 +0200

    W dniu 18.06.2024 o 16:45, J.F pisze:

    > Jak dobre prawo, to dobrze, jak złe, to ....

    Jest też (martwe) prawo które zabrania utrudnianie dostępu do jezior,.
    Jednak czy kiedykolwiek doczekamy się działań policji w tej sprawie, to
    wątpię. Tak że cieszmy si e i radujmy choćby z tego że chociaż
    grabieżców skarbów ziemi zaczęli ścigać.

    > dobra kopalne, tzw kopaliny, typu ropa, węgiel, miedź, złoto
    > naturalne, ale też piasek i glina,
    > to w zasadzie dobrze, ze dobro wspólne.
    > Tylko na to są osobne przepisy, geologiczno-kopalniane, bo nikt tego z
    > wykrywaczem w ręku nie szuka.
    > Choć do tego szukania też używa się różnych wykrywaczy, tym razem
    > chyba dopuszczalne
    >
    > Wiec tu chodzi oficjalnie o zabytki.

    Jasne, na wszystko to trzeba mieć koncesję. I przecież są możliwości
    wykupienie pozwolenia na poszukiwania wykrywaczem metali. Ale trzeba
    zapłacić. I oczywiście znaleziska zabytkowe trzeba oddać,. Znalazca może
    tylko dostać tzw znaleźne.

    > Jakbys na swoim polu zakopał złote monety, a ktoś ich szukał,
    > to mógłbyś nazywać złodziejem. Jakby dziadek zakopał, a PRL mu pole
    > odebrało, to być może też.
    >
    > Ale jak ktos szuka np pozostałości wojennych ... no dobra - państwo
    > zwycięskie ma prawo do łupów wojennych :-)
    >
    > A jak ktos znajduje złoto zakopane przez nie wiadomo kogo kilkaset lat
    > temu?

    Chyba trochę mylisz międzynarodowe prawo morskie z tym u nas obowiązującym.

    > A rozłożyc płachty na zbieranie deszczówki też mu zabronisz?
    > Deszcz dobro wspólne?
    >
    > Ta woda z deszczów pochodzi, ewentualnie deszczami będzie uzupełniona,
    > więc nie tak jak z węglem, ze jak zabierzesz, to więcej nie będzie.
    >
    > Fakt, że taka studnia głębinowa potrafi osuszyc okolicę, więc może i
    > sąsiadom się coś należy ...
    >
    > J.

    To nie ja zabraniam. Z deszczówką też są uwarunkowania, ale raczej tu
    licznika zamontować się nie da. Nie znam tych warunków.