    From: Trybun <M...@t...cb>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Trzecia płeć 2
    Date: Mon, 13 May 2024 15:17:06 +0200
    <v0vh0h$2m1eu$2@paganini.bofh.team> <v0vj36$8bl$1$nadir@news.chmurka.net>
    <v1277l$2v1rp$2@paganini.bofh.team> <v15ei7$g8d$1$nadir@news.chmurka.net>
    <v17qku$3hdff$5@paganini.bofh.team> <v1bh43$3im$1$nadir@news.chmurka.net>
    <v1gasm$d5jf$1@paganini.bofh.team>
    <sugcrc6u1oyo$.15010655be17e$.dlg@40tude.net>
    <v1koln$to8v$2@paganini.bofh.team>
    <ofwfghph077o$.1rewkvlbd4n84.dlg@40tude.net>
    <v1q14b$1h6qa$2@paganini.bofh.team>
    <f9l4ocpwvpg6$.dty4kykoik27.dlg@40tude.net>

    W dniu 13.05.2024 o 11:59, J.F pisze:

    > Ale ja w drugą stronę.
    > Zazwyczaj jest jest jednak tak, ze za morderstwo kara jest wysoka.
    > Na tyle wysoka, ze jednak trochę odstrasza potencjalnego sprawcę,
    > i jaka dokładnie wysokość, to już nie ma znaczenia.
    > Ci, który popełniają, nazwijmy to "z wyrachowaniem", to liczą na to,
    > ze ich nie złapią, i znów dokładna wysokość nie ma znaczenia.
    >
    > Ale jak grożąca kara będzie niska, to wielu nie odstraszy.

    A jakie masz zdanie na o zdarzeniu  co to terroryzowana wioska posunęła
    się do samosądu i wykończyła terroryzującego ją człowieka? Już po tym
    widać że morderstwo nie równa się morderstwu. Spokojnie można przyjąć że
    to było zbrodnia planowana z wyrachowaniem. Podejrzewam że nie stanąłbyś
    w obronie  terroryzowanego przez system Brevika, ale z tymi wieśniakami
    to już nie taka oczywista sprawa?
    A co do tematu zaostrzania kar w celu odstraszania to jedyny efekt tego
    to tzw dewaluacja, bo surowość kar jeszcze chyba nigdy nie sprawiła że
    na świecie zmniejszyła się ilość złodziei czy morderców.

    > Ale ten element zadośćuczynienia sie pojawia.
    > Odszkodowanie, nawiązka.
    >
    > Tyle, ze sprawca często nie ma (dużych) pieniędzy.

    To akurat najmniej ważne, potencjalny przestępca musi mieć świadomość że
    przez całe życie przyjdzie mu spłacać poszkodowaną przez siebie ofiarę.

    > Ale co chcesz - żeby politycy odszkodowania płacili za doprowadzenie ?

    Na ławie oskarżonych powinni stawać także twórcy złego prawa w wyniku
    którego są poszkodowani.

    > Breivik to przypadek bardzo szczególny.
    > Nie wiem, co go do tego pchnęło, i nie wiem, czy to jakis polityków
    > wina.
    >
    > A system - moze się powinien skupić na zapewnieniu bezpieczenstwa, bo
    > takich Breivików sie raczej nie przewidzi.
    > Zakaz posiadania broni palnej? Obowiązkowe badania psychiatryczne co
    > roku dla posiadaczy? Wymagana ochrona przy takich imprezach?
    >
    > J.

    Nikt poza propagandą nie wie,  możne należałoby posłuchać tego co ma na
    swoje usprawiedliwienie, tylko kto da mu mówić? Swego czasu były jakieś
    autentyczne bełkoty w necie, jednak czy były to autoryzowane wypowiedzi
    Brevika nie dowiemy się nigdy. Zresztą sam widzisz jaki nam daje system
    dostęp do informacji w tych "demokracjach", na przykładzie Polski, i
    żeby nie było w bardziej totalitarnych systemach sprawa wygląda jeszcze
    gorzej. Generalnie władcy boja się prawdy i faktów jak diabeł święconej
    wody.
    Przecież chyba właśnie tak jest, chętny na broń jest poddawany ocenie
    psychologa. Ale z drugiej strony zbrodnie które zostały popełnione
    sprawców za pomocą posiadanej legalnie broni palnej są liczone w promilach.