    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 23 Jun 2014 23:14:58 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Teściowa for ever

    238550.3984@quad

    > Ok, rozumiem. Małżeństwo ustało, żona (mąż) przestaje być żoną
    (mężem),
    > ale teście, a nawet szwagrowie, nie przestają nimi być. Jak zatem ich
    > nazywać?

    DOWOLNIE ;)
    W tym cały problem :)

    > Czy termin teść jest pospolitą nazwą ojca tylko współmałżonka?

    "Pospolitą", ewentualnie "słownikową"?
    Jeśli przepis tego nie zabrania, spokojnie możesz się UMÓWIĆ
    na dowolne znaczenie danego słowa.
    Patrz "na potrzeby niniejszego tekstu rak jest rybą".
    I już.
    Piję do konkretnej regulacji prawnej, gdzie dla wygody tak właśnie
    postanowiono. Akurat to było w przepisie, ale jeśli dane słowo nie jest
    "zastrzeżone prawnie", to można tak zrobić również w umowie.
    Inaczej mówiąc, UMOWNE znaczenie danego słowa może być INNE niż
    słownikowe - byleby to jasno zastrzec.

    > Nie mogłem znaleźć nic lepszego na określenie "mania" :D

    To jest całkiem poważny problem :), trzeba się gimnastykować
    ze składnią :)

    ezpieczenia_na_zycie_multiochrona.pdf

    > Oczywiście, że wziąłem
    >
    > http://www.pzu.pl/c/document_library/get_file?uuid=5
    8950cbe-1a26-4ff3-8eb0-cc03a16cdb6a&groupId=10172

    No i po co tam ma być definicja "teścia", skoro z tytułu CZYJEJKOLWIEK
    (poza ubezpieczonym sztuk jedna) śmierci żadne bonusy NIE PRZYSŁUGUJĄ?
    Widzisz tam inne OWU niż ja?

    > tylko wiele z tych OWU nie wynika, a w każdym razie nie ma definicji
    > teściów

    A po co ma być, skoro nie jest potrzebna?

    Wrzuć przykład, skoro jest ich "wiele".
    Przykład powinien przyznawać uprawnienie z tytułu śmierci "teściów"
    i nie zawierać definicji "teściów".
    Jedno *i* drugie!

    Przecież do TAKIEGO przypadku się odwołałeś, czyż nie?

    > Z przytoczonych przeze mnie OWU nic nie wynika, w umowie nie ma
    > szczegółowych ustaleń. I co wtedy? Sąd?

    A co chcesz się sądzić?
    O to, że zmarłeś i TOBIE nie wypłacili? ;)
    Cytuję:
    +++
    § 4
    Zakres ubezpieczenia obejmuje œmierć ubezpieczonego w okresie
    odpowiedzialnoœci PZU Życie SA.
    ---

    Uposażyć możesz kogokolwiek, ale cokolwiek należy się TYLKO przy
    śmierci ubezpieczonego, koniec listy!
    Wziąłeś dwa różne OWU, wymieszałeś, i masz nadzieję że prawników
    z TU oskubiesz. Trudna sprawa ;)

    > No jeśli tak ustalimy, ale jak sam zuważyłeś nie przypominasz sobie
    > ustawowej definicji. A dla mnie powinowactwo jest takie samo "po"
    > jak i w trakcie trwania małżeństwa. W każdym razie formalnie ;)

    Ale do tego potrzebujesz jeszcze osła ubezpieczyciela, który:
    1. przyzna świadczenie z okazji śmierci "teścia"
    2. nie uściśli znaczenia tego słowa :)

    Na razie *NIE* pokazałeś takiego :)

    > pass :D

    Tak dla ustalenia uwagi, nie wiem, czy nie byłoby potrzebne "lokalne"
    (polskie) "uznanie" małżeństwa, a to już mogłoby przejść chyba tylko
    punktowo.

    pzdr, Gotfryd