    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Szkolenie pracownika w pracy
    Date: Thu, 15 Apr 2010 10:40:55 +0000 (UTC)

    Jackare wrote:

    > Użytkownik "pi3tia" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > To co piszesz jest nienormalnie patologicznie i szkodliwe dla firmy a
    > Tobie jako pracownikowi obsolutnie nic nie daje. To czego wiesz
    > nauczyłeś się w pracy u tego pracodawcy (lub u kilku innych) i
    > wiesz to tak naprawdę tylko dzieki niemu.

    Nie zgodzę się z Tobą.

    Po pierwsze - pracownik nabiera wprawy i doświadczenia w kolejnych,
    jak sam piszesz, miejscach pracy - i gdzie tu "zasługa" ostatniego
    pracodawcy? Skąd jego "prawo" do tej wiedzy i doświadczenia?

    Po drugie - przyjmujesz pracownika z określonym zakresem obowiązków.
    Nie możesz mu ot tak rozszerzyć tego zakresu na szkolenie.

    Do dobrego zwyczaju należy wprowadzenie nowego pracownika w obowiązki
    - ale tylko wprowadzenie.

    Dokładne szkolenie go to już zupełnie inna para kaloszy. W dodatku
    zobowiązywanie "starego" pracownika w stylu "nowy ma wiedzieć i umiec
    to co ty" jest kompletnie idiotyczne.

    > Absolutnie nie rozumiem
    > Twojego sposobu myślenia, ale cóż - pewnie go nie zmienię.
    > Kiedyś w analogicznej sytuacji zwolniłem pracownika dyscyplinarnie
    > za takie zachowanie. Po amerykańsku: wręczenie wypowiedzenia i 10
    > minut na spakowanie rzeczy do kartonu i opuszczenie zakładu w
    > asyście innego pracownika. Była to jawna odmowa wykonania
    > polecenia służbowego (przyświadkach) i działanie na szkodę
    > pracodawcy. Poszedł do sądu ale przegrał.

    Widzisz, polecenie służbowe nie może być "w cały świat".

    Nie możesz dyrektorowi marketingu wydać polecenia służbowego "łap
    się pan za mopa i ścierę, wyszoruj pan wszystkie kible w biurowcu".
    Taki dyrektor powie "nie mam tego w obowiązkach służbowych, goń
    się leszczu". I będzie miał rację.

    Podobnie ze szkoleniem nowego pracownika - jeśli zatrudniasz
    szkoleniowca, to masz prawo od niego wymagać szkolenia pracowników.

    Ale od produkcyjnego pracownika, który pracuje na stanowisku, ja wiem,
    obsługi koparki - nie możesz wymagać żeby nowego nauczył się tą
    koparką posługiwać.
    Co najwyżej możesz wymagać od odchodzącego żeby pokazał nowemu
    gdzie się trzyma klucze, instrukcję obsługi, co w najbliższym
    czasie ma wykopać itp.

    Po to się buduje systemy knowlegde sharing, po to są dokumentacje -
    żeby wiedza nie uciekała wraz z odchodzącym pracownikiem.

    Podobnie zresztą hasło "działanie na szkodę firmy" jest bardzo
    dyskusyjne.

    --
    Pozdro
    Massai