eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoSzkolenie pracownika w pracy › Re: Szkolenie pracownika w pracy
  • Data: 2010-04-15 10:40:55
    Temat: Re: Szkolenie pracownika w pracy
    Od: "Massai" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Jackare wrote:

    > Użytkownik "pi3tia" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    > news:4bc6b991$0$17094$65785112@news.neostrada.pl...
    > > Witam,
    > >
    > > Mam taki problem. Pracuje jako informatyk w dosc waskiej
    > > dziedzinie, wiedze ktora posiadam nabywalem na wlasnych bledach
    > > przez 10 lat pracy. Czy pracodawca chcac zastapic mnie w
    > > przyszlosci na moim stanowisku kims innym moze wymusic na mnie
    > > przeszkolenie tego pracowanika z wykonywanych przezemnie
    > > czynnosci? Innymi slowy, czy musze krok po kroku pokazac co jak w
    > > pracy robie, zdradzajac w ten sposob moj fach?
    > >
    > > Pietia
    >
    > To co piszesz jest nienormalnie patologicznie i szkodliwe dla firmy a
    > Tobie jako pracownikowi obsolutnie nic nie daje. To czego wiesz
    > nauczyłeś się w pracy u tego pracodawcy (lub u kilku innych) i
    > wiesz to tak naprawdę tylko dzieki niemu.

    Nie zgodzę się z Tobą.

    Po pierwsze - pracownik nabiera wprawy i doświadczenia w kolejnych,
    jak sam piszesz, miejscach pracy - i gdzie tu "zasługa" ostatniego
    pracodawcy? Skąd jego "prawo" do tej wiedzy i doświadczenia?

    Po drugie - przyjmujesz pracownika z określonym zakresem obowiązków.
    Nie możesz mu ot tak rozszerzyć tego zakresu na szkolenie.

    Do dobrego zwyczaju należy wprowadzenie nowego pracownika w obowiązki
    - ale tylko wprowadzenie.

    Dokładne szkolenie go to już zupełnie inna para kaloszy. W dodatku
    zobowiązywanie "starego" pracownika w stylu "nowy ma wiedzieć i umiec
    to co ty" jest kompletnie idiotyczne.

    > Absolutnie nie rozumiem
    > Twojego sposobu myślenia, ale cóż - pewnie go nie zmienię.
    > Kiedyś w analogicznej sytuacji zwolniłem pracownika dyscyplinarnie
    > za takie zachowanie. Po amerykańsku: wręczenie wypowiedzenia i 10
    > minut na spakowanie rzeczy do kartonu i opuszczenie zakładu w
    > asyście innego pracownika. Była to jawna odmowa wykonania
    > polecenia służbowego (przyświadkach) i działanie na szkodę
    > pracodawcy. Poszedł do sądu ale przegrał.

    Widzisz, polecenie służbowe nie może być "w cały świat".

    Nie możesz dyrektorowi marketingu wydać polecenia służbowego "łap
    się pan za mopa i ścierę, wyszoruj pan wszystkie kible w biurowcu".
    Taki dyrektor powie "nie mam tego w obowiązkach służbowych, goń
    się leszczu". I będzie miał rację.

    Podobnie ze szkoleniem nowego pracownika - jeśli zatrudniasz
    szkoleniowca, to masz prawo od niego wymagać szkolenia pracowników.

    Ale od produkcyjnego pracownika, który pracuje na stanowisku, ja wiem,
    obsługi koparki - nie możesz wymagać żeby nowego nauczył się tą
    koparką posługiwać.
    Co najwyżej możesz wymagać od odchodzącego żeby pokazał nowemu
    gdzie się trzyma klucze, instrukcję obsługi, co w najbliższym
    czasie ma wykopać itp.

    Po to się buduje systemy knowlegde sharing, po to są dokumentacje -
    żeby wiedza nie uciekała wraz z odchodzącym pracownikiem.

    Podobnie zresztą hasło "działanie na szkodę firmy" jest bardzo
    dyskusyjne.

    --
    Pozdro
    Massai

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1