  • Data: 2020-09-17 21:51:39
    Temat: Re: Sprawa zamieciona
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 17.09.2020 o 21:24, Kviat pisze:
    > A u niego jest tak:
    > - Podaj podstawę prawną, że muszę wydać AED
    > - Art. 162 KK
    > - "Ale podasz jakąś podstawę prawną albo uzasadnienie tego stanowiska?"
    >
    > Będzie Cię męczył o podstawę prawną, podasz mu ją 100 razy, a i tak
    > przejdzie przez życie z przekonaniem, że takiej podstawy prawnej nie ma.

    Argumenty przeciwko zastosowaniu tego artykułu przedstawiłem już wiele
    razy. Więc jeśli chcesz mnie przekonać, że nie mam racji - bo być może -
    to napisz dlaczego uważasz, że ten artykuł ma zastosowanie. W skrócie:

    1) Ratownik miał podstawy sądzić, że pomoc jest udzielana. Nie jest
    ratownikiem systemowym zobowiązanym do niesienia wszystkim wokół pomocy,
    toteż nie miał obowiązku iść w tej sytuacji - vide kolejne artykuły w
    ulubionym przez Ciebie artykule 162 kk.

    2) Przedstawiona przez kobietę sytuacja, że ofiara jest przytomna
    sugerowała brak niezwłocznej konieczność użycia AED - oczywiście wiemy,
    że później sytuacja się zmieniła, ale ratownik mógł sądzić, że w
    najbliższym czasie dotrze karetka pogotowia.

    3) Ratownik miał szczególny obowiązek chronienia bezpieczeństwa osób na
    basenie, zatem nie mógł sam iść i tego zweryfikować - obowiązku zresztą
    również - vide pkt. 1. Konieczne było zastępstwo.

    4) Wysłano ratowniczkę, która też nie widziała potrzeby zabrania AED.
    Wiemy, że ostatecznie myliła się, ale to daje powód, by sądzić, że w
    świetle przedstawionej przez "kobietę" sytuacji taka decyzja wydawała
    się sensowna. Oczywiście mogli się mylić obydwoje. Ale to teoretycznie
    na mocy tego samego artykułu obydwojga by trzeba ścigać, bo ratowniczka
    też nie zabrała.

    5) Mamy lukę w ustawie - nie ma kary za nieudostępnienie AED, a nawet za
    "utrudnianie akcji". Nawet, jeśli działanie ratownika oceniamy
    negatywnie, to nadal nie ma przepisu karnego na mocy którego można by
    było go ukarać.

    I umówmy się. Nie ma konieczności jednomyślności. Dopuszczam sytuację,
    że jesteś odmiennego zdania. Ale to był ostatni raz, gdzie Tobie
    napisałem, jakie są przeciwne argumenty. Znajdź argument merytoryczny
    przeciwny, albo skończmy tego bezsensownego flejma.

    --
    Robert Tomasik