  • Data: 2009-05-31 01:20:07
    Temat: Re: Słowne dziwolągi w języku prawnym.
    Od: e...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    On 30 Maj, 21:10, "SDD" <s...@t...pl> wrote:
    > Użytkownik <e...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:cd4526fa-f87c-4764-8281-fc08f24f2d70@
    l28g2000vba.googlegroups.com...

    > wyjasniajacej istote rzeczy na temat tego konkretnego slowa i jego
    > zastosowania.
    >
    > Napisz do Bralczyka, albo do tego drugiego Pana, ktory ponoc - ku zdumieniu
    > kubusia Puchatka - wspolpracowal.
    >
    > Tu masz dyskusje:http://forum.wordreference.com/showthread.p
    hp?t=1044994

    > Tu masz cosik tez:http://sagan.klub.chip.pl/jezyk/blad05.html

    Swietnie, te linki potwierdzaja, ze mam racje.
    Prof. Miodek o dokonywa pisze w czasie przeszlym, a jedyny slownik,
    ktory wymienia je jako rownorzedne pochodzi z 1952 (nie wiadomo ktore
    to wznowienie, a nawet jesli wydanie pierwsze, to i tak pewnie sie
    wzorowalo na slownikach przedwojennych (bo na czyms musialo)).

    Tak wiec:
    1/ jezykoznawcy uwazaja te forme za przestarzala i nieuzywana, a wiec
    w zasadzie juz nieprawidlowa.
    2/ w slownikach prawie juz nie wystepuje, a jak wystepuje to z
    adnotacja "rzad.".
    3/ we wspolczesnym jezyku codziennym sie tego slowa praktycznie w
    ogole nie uzywa.

    Nie ma zatem zadnego powodu, aby nie usunac tej formy z kpc i nie
    zastapic ja wspolczesna (tj. dokonuje).

    > Tak wiec dziwologiem byloby "dokonywuje", jako skrzyzowanie dokonywa i
    > dononuje, ktore to OBIE formy sa poprawne.

    Nigdy nie twierdzilem, ze nalezy wstawic "dokonywuje".