    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozporządzenia nie zwalniają ze zdrowego rozsądku
    Date: Wed, 26 Jul 2023 21:55:15 +0200

    > No właśnie. Prosty test: postawiłbyś tak sam radiowóz na polecenie > przełozonego?
    Bokiem, w poprzeg autostrady? I to taki radiowóz gdzie
    te> łyskające na niebiesko światełka z boku to jakaś zupełna nędza?>
    Tego się nie da obronic.
    Tu nie ma co tego brać na zdrowy rozsądek. Stawiany w poprzek drogi
    radiowóz, to Środek Przymusu Bezpośredniego. Przypadki, gdy można go
    użyć normuje art. 31 Ustawy o ŚPBiBP. Byś nie musiał tego przekopywać,
    to można go użyć w celu zapewnienia bezpieczeństwa konwoju lub
    doprowadzenia i zakładam, że w tym wypadku chodziło o konwój. Użycie
    pojazdu musi być poprzedzone sygnałem nakazującym zatrzymanie.

    Policjant może zatrzymać pojazd, podając kierującemu pojazdem sygnał do
    zatrzymania się za pomocą tarczy do zatrzymywania pojazdów lub ręki.
    Kierujący pojazdem jest obowiązany zatrzymać pojazd w miejscu wskazanym
    przez Policjanta. Po zmroku używa się latarki. W przypadku nie
    zatrzymania pojazdu przez kierującego pojazdem, Policjant może użyć
    środków przymusu bezpośredniego, w tym siły fizycznej, broni palnej lub
    pojazdu służbowego.

    Zatem tam gdzieś powinien być ten policjant zatrzymujący ruch. Sam
    radiowóz, to nie za bardzo wiadomo, co on oznacza. Przede wszystkim
    można go legalnie objechać. Uważam, że należałoby ten radiowóz ustawić
    na pasie awaryjnym i zatrzymywać pojazdy tarczą. Oczywiście to niezbyt
    mądry pomysł w założeniu, ale jakby już nie było innego wyjścia.
    --
    (~) Robert Tomasik