    From: "Jan Słupicki" <j...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pułapki na złodzieji - co można ?
    Date: Thu, 4 May 2006 18:04:43 +0200

    > to dlaczego uwazasz ze w przypadku np 13 latka ktory bawi sie z innymi 13
    > latkami, nie specjalnie przejmujacy sie tabliczkami w momencie gdy wejdzie
    > na pole minowe odpoaiwadac powinni rodzice?
    > Pzeciez nie mozna miec 24 godz. na dobe na oku takich dzieciakow, to nie
    > noworodki. A nie zawsze takie osoby sa w stanie przewidziec co jakis
    > psychopata zrobi.

    Co innego jak dziecko popełnia przestępstwo a co innego jak ulega
    wypadkowi (mieszasz tu dwie sprawy). I tak - jak dziecko ulega wypadkowi
    to samo jest właściwie bez winy i nie powinno podlegać karze. Rodzice
    (lub ogólniej opiekunowie) powinni odpowiadać za zaniedbanie opieki.
    Zdaje się że już teraz tak jest w prawie. Jak dziecko popełni przestępstwo
    to powinno zostać ukarane a rodzice _także_ powinni odpowiadać za
    brak opieki. I w tym przypadku już teraz jest tak że rodzice odpowiadają
    np. finansowo za przestępstwa swoich dzieci.
    Cała sprawa jednak się zaczęła od pułapek i ochrony mienia. Kontrargumentem
    przeciw pełnej swobodzie w tym zakresie było że "a jak jakieś dziecko
    wlezie..."
    (co mi bardzo przypomina teksty z "Misia" w stylu "A jakby tu twoja matka
    staruszka przez jezdnię przechodziła ..." :-). Moim zdaniem jak jakieś
    dziecko
    ucierpiałoby w wyniku zabezpieczeń mienia to odpowiadać za to powinni
    jego opiekunowie a nie właściciel posesji.

    --
    Jan Słupicki