  • Data: 2006-05-04 16:17:05
    Temat: Re: Pułapki na złodzieji - co można ?
    Od: "Jan Słupicki" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > w przypadku gdy napastnik próbuje wedrzec sie do domu moim zdaniem - o
    > ile nie znalzazl sie tam dzieki twej pomocy lub stalo sie to po opanowaniu
    > sytuacji - masz prawo nawet zabic, jest to zdecydowanie usprawieldiwione
    > okolicznosciami i to nie z punktu widzenia przwrazliwionej osoby tylko z
    > punktu widzenia obiektywnego co jest dosc istotne.

    No i do czegoś dochodzimy. Różnimy się tu chyba głównie tym
    że ja uważam że broniący się nie ma obowiązku do _obiektywnej_
    oceny sytuacji. Powinien mieć prawo do reakcji adekwatnej do
    tego co mu się _wydaje_. Nie można wymagać aby osoba napadnięta
    rozważała na zimno wszystkie za i przeciw, oceniać czy włamywacz
    chce tylko coś ukraść czy może też zgwałcić mu żonę. Zdaje się że
    (nie jestem tego pewien - zasłyszane) w USA jest tu brany pod uwagę
    test "zwykłego obywatela" jeśli więcej niż 5 na 10 przeciętnych obywateli
    w danych okolicznościach postąpiłoby podobnie to jest OK.
    Zresztą i w naszym kraju sądy zaczynają brać pod uwagę subiektywne
    odczucia ofiary i nawet jak napadnięty przekroczył granice obrony
    koniecznej to uwzględniają np. stan wzburzenia jako okoliczność
    łagodzącą (i często odstępują od wymierzenia kary).

    --
    Jan Słupicki