  • Data: 2004-03-25 09:28:24
    Temat: Re: Przekazanie mieszkania.
    Od: Wombi <t...@c...nie> szukaj wiadomości tego autora

    Smokun wrote:
    > Moja żona zameldowana jest od wielu lat u swoich dziadków w mieszkaniu komunalnym.
    > Na początku tego roku dziadkowie wystąpili do gminy o wykupienie mieszkania.
    > Mieszkanie jest przeznaczone dla mojej żony, wiadomo o tym od lat.
    >
    > W jaki sposób babcia z dziadkiem mogą najlepiej "przekazać" wnuczce mieszkanie aby
    uchronić się od
    > dużych kosztów i od (tu ważne) roszczeń reszty rodziny. Ten numer z rodziną znalazł
    się tu nie bez powodu.

    Niestety, od kilku lat tylko najemca może dokonać wykupu.
    Jestem właśnie "w trakcie"...
    Jeśli dziadkowie pożyją do końca okresu karencji (w moim przypadku 5
    lat od daty wykupu), mogą sporządzić akt darowizny.
    Poza tym pozostaje jedynie spadek.

    > Mianowicie "rodzina" zapowiedziała walkę o "należną" część mieszkania.
    > Czy wola dziadków ma tu coś do rzeczy (testament ?)? Zaznaczam że ich wola jest
    taka jak napisałem, mieszkanie dla wnuczki.
    > W linii prostej spadkobiercami są córka i syn. Syn napewno zrzecze się praw na
    rzecz córki (moja żona).
    > Gorzej z dziećmi drugiego spadkobiercy - córki :-(

    O testament powinniście zadbać.
    Jeśli mieszkanie jest ewidentnie wykupywane za pieniądze wnuczki i
    żyjący przyszli spadkobiercy zdają sobie z tego sprawę, zaproponuj
    zrzeczenie się praw do spadku.
    Robi się to notarialnie - jest to forma umowy. Co ciekawe, jeśli
    praw do spadku zrzecze się spadkobierca, jego dzieci nie mają już
    prawa do roszczeń (takie zrzeczenie "odcina" daną gałąź). Zatem -
    jeśli córka zawrze z babcią umowę o zrzeczeniu się prawa do spadku,
    jej dzieci będą owym zrzeczeniem również objęte.

    Przy okazji - jeśli spadkobierca (lub jego współmałżonek) nie
    posiada innego mieszkania (nie jest głónym najemcą bądź
    właścicielem), to mieszkanie uzyskane w drodze spadku lub darowizny
    jest zwolnione z podatku. Warunek - mniej niż 110 m2.

    --

    Pozdrowienia.

    Wombi