    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Praworządność w GG
    Date: Thu, 29 Aug 2024 11:25:52 +0200

    W dniu 29.08.2024 o 10:08, J.F pisze:
    > No i jeden z sądów był na terenie warszawskiego getta.
    > Magistracki bodajże - czyli na drobne sprawy.

    Nie chcę tu zamieszania wprowadzać, bo o ile czytywałem ze 30 lat temu
    właśnie książki o naszej Policji w czasie okupacji, to mogę coś źle
    pamiętać oraz poprzekręcać. Niemcy nie zmieniali prawa na podbitych
    terenach.

    Przestępczość kryminalna, pospolita, drogowa była ścigana przez lokalne
    władze na zasadach sprzed wojny. Tu były przykładowo zgrzyty z
    partyzantami, którzy czasem walczyli z okupantem, a czasem działało to
    na pograniczu z pospolitą bandytką. Za napady na ludzi celem
    zaprowiantowania się Granatowa Policja sprawców ścigała - czasem, bo
    sprawa prosta nie była. Niektóre napady były podobno fingowane, bo
    Niemcy takie rolnika, którego okradziono z płodów rolnych zwalniali z
    obowiązkowych dostaw - zanim się zorientowali, że to fikcja jest czasem.

    Czasem nieco modyfikowano prawo, a generalnie spod miejscowej
    jurysdykcji byli wyłączeni okupanci. Stąd - przykładowo - Niemiec mógł
    zabić Polaka, o ile niemieckie prawo na to pozwalało i polskie nie miało
    tu nic do rzeczy. Jak sobie Niemcy wymyślili, że każdy napotkany po
    zmroku Polak jest przestępcą i uprawnionym "celem strzeleckim", to jak
    się to jakoś połączyło z głupim Niemcem, albo ze spanikowanym Niemcem,
    to mógł zastrzelić przypadkowego przechodnia bezkarnie.

    Wprowadzono również przepisy karne specjalne, jak przykładowo kara
    śmierci za pomoc osobom uważanym przez Niemców za Żydów (podkreślam to,
    bo czasem były to osoby, których sami Żydzi za Żydów nie uważali).
    Często wykonywaną na miejscu przez jakiś doraźny "sąd", nie dlatego, by
    Niemcy się jakoś spieszyli, tylko w obawie przed tym, że jeszcze trzeba
    by udowodnić winę, która wcale oczywista nie była.

    Przykładowo, jak znajdowano ukrywających się w polskich gospodarstwach
    Żydów, to mordowano wszystkich domowników - w tym dzieci. A dzieci -
    nawet wg niemieckiego prawa - przecież do pewnego wieku winy nie
    ponosiły. O ile pamiętam już przedwojenne niemieckie przepisy zabraniały
    wykonania kary śmierci na ciężarnych, a znane są rozstrzelania kobiet
    nie tylko w widocznej ciąży, ale koło nas tu jedna z wrażenia rodzić
    zaczęła, a też ją zamordowali, żeby nie mieć problemu z konieczną opieką
    nad urodzonym dzieckiem. Kombinowały zresztą tak niektóre więźniarki
    obozów i jeśli się dało, to zachodziły w ciążę - co zresztą akurat
    Niemcy w obozach mieli "w odwłoku".
    --
    (~) Robert Tomasik