  • Data: 2011-11-16 17:09:01
    Temat: Re: Prawo do publikacji danych firm
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 16 Nov 2011, Olgierd wrote:

    > Generalnie jednak w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność
    > gospodarczą zalecałbym lekką wstrzemięźliwość: po pierwsze po
    > zaprzestaniu prowadzenia działalności te dane znów stają się chronione
    > (i nie ma zmiłuj się)

    Hm... nie rozpędziłeś się w tej wersji opisu?
    Nic mi nie pasuje :]

    Po pierwsze, co już obok zaznaczyl moon, dane osoby prowadzącej DG
    *poza zakresem* tejże DG są pod *taką samą* ochroną, jak każdej
    innej osoby.
    Sugestia że "dane znów stają się chronione" jest IMO nieporozumieniem,
    one *są* chronione, cały czas.
    Wrzucenie do bazy potencjalnych klientów z tego powodu, że dana
    osoba ma dzieci, może przykro skutkować dla wrzucającego.
    Mimo aktywnego prowadzenia DG. Zgadza się?

    Druga strona medalu, to teza jakoby ich "użycie" w celu gospodarczym,
    wyłączone z tytułu prowadzenia DG, miało "znikać" tylko dlatego
    że owa DG się skończyła.
    IMO takie samo nieporozumienie.
    Chcesz mi powiedzić, że nie mogę publicznie napisać, że jakąś
    usługę wyświadczyła mi konkretna firma tylko dlatego, że osoba
    która prowadziła tę DG już "nie działa", że dane zapisane
    w książce lub na stronach typu "panorama firm" stają się
    nielegalne z dniem zakończenia DG, czy w końcu że informacja
    o wpisie w ewidencji DG zostaje wymazana?
    IMVHO - nijak.
    Tak długo, jak długo te dane dotyczą *celu* w którym zostały
    ujawnione, nie podlegają ochronie. W tym i tylko tym zakresie.
    W ustawie jest "wykreślenie wpisu nie oznacza usunięcia",
    dodatkowo jest że po upływie 6 miesięcy dane są archiwizowane
    i *nadal* dostępne na wniosek (nie ma potrzeby uzasadniania),
    z czego mi wychodzi że co najmniej 6 miesięcy dane są dostępne
    publicznie za darmo, później publicznie "po kosztach" jak
    rozumiem. Pomijam firmę (a więc nazwisko i imię w naszym
    przypadku) i datę wykreślenia, bo wychodzi że te dane są
    dożywotnio dostępne online.
    IMO to samo dotyczy każdej innej bazy - w oparciu
    o "uzasadniony cel gospodarczy". PRZESZŁY cel gospodarczy
    którym może być zainteresowany szukacz danych.

    > po drugie dane z CEIDG też wyglądają nieco inaczej.

    Owszem, i tu (też) bym się zgodził że trzeba uważać, np. sprawdzić
    czy podany numer telefonu był publikowany przez zainteresowaną
    osobę jako "gospodarczy".
    Tak długo jak długo nie były określone w ten sposób przez
    osobę której dotyczą nie widać podstaw do domniemania że
    np. numer komunikatora jest "firmowy".
    Być może żądanie usunięcia nru telefonu powinno skutkować
    owym usunięciem...

    Nie widzi mi się tylko (za to zdecydowanie) Twoja sugestia,
    jakoby "brak ochrony" był powiązany z okresem prowadzenia DG.
    IMO - nijak i w żadną stronę.

    Natomiast zrobienie działu "firmy już nie działające" mogłoby
    IMO być uzasadnione (i ew. żądanie przeniesienia do tego działu,
    jako że "uzasadniony cel gospodarczy" z ustawy będzie miał
    tylko zastosowanie do czasu przeszłego, a trzymanie w tym
    samym dziale co "czynne" firmy może wprowadzać w błąd).

    pzdr, Gotfryd