    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa konsumenta a B2B
    Date: Fri, 14 Mar 2008 19:29:11 +0100

    On Fri, 14 Mar 2008, Tony wrote:

    > Witam,
    >
    > znane mi są ogólnie prawa konsumenta i jego ogólna definicja, która
    > wyklucza nabywanie dóbr do wykonywania działalności gospodarczej.

    Ściślej: *i zawodowej*.
    Wszelkiej zawodowej.
    Jak ktoś wykorzystuje posiadany w celach osobistych (potocznie
    określany nie wiedzieć dlaczego "prywatnym") komputer do wykonywania
    pracy, którą "wziął sobie do domu", to rzecz jasna konsumentem
    (w rozumieniu nabywcy tego kompa) NIE JEST.
    Rozdzielmy dwie rzeczy:
    - tego co stanowi prawo
    - tego co da się "za pomocą rozsądnych środków" udowodnić (bo nikt
    nie wyśle jednostki specjalnej policji ani nie wyrazi zgody na
    podsłuch celem stwierdzenia "konsumenckości" :P)

    > Przy
    > prowadzeniu działalności gospodarczej (firma prywatna)

    Jaaaaasne. A ile to mamy NIEprywatnych firm? ;)

    > jak rozumiem różnica
    > pomiędzy byciem konsumentemprzy zakupie a byciem partnerem handlowym
    > sprowadza się formalnie do tego, czy życzę sobie faktury na firmę czy nie.

    Nie.
    Ponieważ polski nie jest jednoznaczny to całym zdaniem: nie sprowadza
    się do tego. Niewzięcie "f-ry na firmę" nijak nie stanowi dowodu
    konsumenckości :)

    > Przykładowo kupuję sobie wysyłkowo monitor do domu, dowodem zakupu jest
    > paragon (lub faktura na osobę), chronią mnie prawa konsumenta.

    Nie, tylko jeśli *oświadczysz*, na przykład w ten sposób, że się na
    nie *powołasz*.
    IMVHO skorzystania z praw konsumenta wtedy, kiedy one nie przysługują,
    łapie się pod "doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem" :O

    Czekam aż (pod wpływem emocji) jakiś kumaty sprzedawca, obczaiwszy
    klienta-awanturnika, że jednak nie jest konsumentem, weźmie go
    (prawnie) za frak, na przykład biorąc oświadczenie "straciłem
    xxxx złotych z powodu niemożności wykonania zlecenia" :P

    > Kupuję wysyłkowo monitor do firmy, do użytku (nie odsprzedaży), biorę na to
    > fakturę vat, wliczam ją w koszty. Jakie prawo mnie chroni? Prawo
    > gospodarcze, handlowe? Czy jest jakaś w miarę przystępna synteza
    > obowiązujących zasad, podobnie jak jest w przypadku praw konsumenta?

    Chyba większość jest w Kodeksie Cywilnym.
    Jak ktoś zabiera się za DG to IMHO powinien sobie KC przeczytać: ma tę
    dodatkową zaletę, że np. w porównaniu do przepisów podatkowych jest
    *dość* :> przystępny i zrozumiały.
    Gotowiec:
    _117.html

    Zwróć uwagę na sekcje "rękojmia", "gwarancja" oraz wystąpienia słowa
    "odpowiedzialność".

    pzdr, Gotfryd