    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Posiadanie pirackich kopii utworow.
    Date: Tue, 3 Jan 2006 22:46:13 +0100

    Jacek23 [###j...@p...pl.###] napisał:
    > Czyli rozumiem ze jesli w programie p2p w folderze ktory jest
    ustawiony
    > do udostepniania plikow nie ma nic, to nie moga zabrac komputera, i
    > jesli posiadam w innym katalogu filmy divx i mp3 z muzyka lub na
    > plytach, ale nie posiadajac orginalow to tez nie moga nic zrobic?
    > Skontaktuje sie ze znajomymi i podam te dane.
    > Narazie wiem tylko tyle ze oni nie posiadali nielegalnego
    oprogramowania,
    > posiadali tylko na dysku troche muzyki mp3 i kilka filmow divx
    natomiast
> [...]

    By sprawę sklarować, to wyjaśnię, że zabranie lub nie komputera ma
    cokolwiek luźny związek z zawartością foldera p2p. Po pierwsze w tego
    powodu, że przeszukanie jest dokonywane raczej nie na podstawie
    sytuacji w chwili obecnej, tylko w przeszłości. Z faktu, iż w chwili
    obecnej nie ma nic w tym folderze nijak nie można dowieść, że nie było
    tam czegoś w przeszłości. Po drugie dowodem w sprawie nie jest
    komputer (bo to tak naprawdę kawał żelastwa i innych tworzyw) tylko
    zawartość twardego dysku.

    Tak więc jeśli policjanci mają możliwość jednoznacznego stwierdzenia
    na miejscu, co jest na dysku, to problematyczne jest zabieranie
    komputera w każdym przypadku. Chyba, że stosujemy na nim tymczasowy
    zastaw na rzeczy, ale wówczas równie dobrze możemy zabezpieczyć
    mikrofalówkę albo samochód przed domem, które z całą pewnością z p2p
    nie mają nic wspólnego.

    W praktyce najczęściej jednak nie ma możliwości w sposób pewny i
    jednoznaczny ustalić, jakie są ustawienia komputera i z tego powodu
    konieczne jest jego zabezpieczenie. Niby była tendencja do
    zabezpieczania danych na trwałych nośnikach, ale okazuje się, że
    programy kopiujące dane nie gromadzą pełnej możliwej do uzyskania z
    oryginalnego nośnika informacji. Z kopii danych można odczytać stan
    obecny, ale już nie ma możliwości (podobno) odczytania usuniętych
    plików. A z dysku przesłanego do biegłego w oryginale da się to
    uczynić. Stąd tendencja do zabezpieczania albo całego komputera, albo
    przynajmniej fizycznego zabezpieczenia dysku.