  • Data: 2006-01-04 18:08:15
    Temat: Re: Posiadanie pirackich kopii utworow.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Pyra [###h...@s...spam.spam.###] napisał:

    > Ale chyba nie można tego interpretować w ten sposób, ze można
    _legalnie_
    > ściągnąć utwory z sieci p2p, kupić płytę na bazarze czy zdobyć je w
    > jakikolwiek inny sposób, jeżeli np. były one gdziekolwiek i
    kiedykolwiek
    > zagrane na koncercie, lub puszczone w radio lub telewizji?

    Dokąd będziesz je kopiował na własny użytek, to za rozpowszechnianie
    nie można Cię ścigać. W wypadku zamiaru ścigania za paserkę trzeba by
    było dowieść, ze nabyłeś z nielegalnego źródła. Masz jakiś pomysł na
    to?

    > Co do 23.1. to mam watpliowosci czy "zakres własnego uzytko
    osobistego"
    > obejmuje również ściąganie pirata z p2p, lub kupowanie go na bazarze
    > (przy założeniu ze utwór był gdzieś kiedyś wyemitowany).

    Nie obejmuje.

    > Czy może sposób pozyskania utworu to już zupełnie inna bajka?

    Można ścigać za paserstwo. Ale trzeba udowodnić źródło pochodzenia.
    Natomiast spokojnie możesz od kolegi pożyczyć płytę i porobić sobie
    kopie MP3 na dysk, by po oddaniu mu płyty tego szukać.

    > Nie wiem tylko czy dobrze robię mieszając przepisy mówiące o
    > korzystaniu, z tymi mówiącymi o pozyskiwaniu, ale tych o sposobach
    > pozyskiwania (legalnych i nielegalnych) nic w ustawie chyba nie ma.

    teoretycznie tak. Ale w praktyce ... chyba, ze się ktoś przyzna i
    jeszcze potrafi dowieść, że to zrobił.

    > Firmy broniące praw autorskich usilnie forsują przekonanie, jakoby
    > posiadanie pirata było osiągnięciem korzyści majątkowej, co więcej -
    > nawet było strata dla dystrybutora danego dobra.
    > Czy prawo jest w tej kwestii jednoznaczne i jest gdzieś wyraźnie
    > napisane co to jest korzyść majątkowa?

    Ano usiłują. Ze zmiennym szczęściem. Chwilowo oni forsują, ale sądy
    dość opornie przyjmują tę koncepcję. Zresztą jak im się uda to
    przeforsować, to spokojnie można zacząć ZAiKS za ściąganie haraczu od
    kaset magnetofonowych i płyt. Obecnie twierdzą, ze tantiemy są z tego
    powodu, ze ludzie kopiują na własny użytek utwory. jakby się okazało,
    ze nie wolno, to się okaże, że biorą te tantiemy za - no właśnie - za
    co?