    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Policja - jakie ma prawa?
    Date: Mon, 28 Jul 2003 22:42:41 +0200

    | czy policjant bedacy przed sluzba, jadacy prywatnym samochodem ma prawo
    | wykorzystujac swoj zawod wzywac mnie na posterunek?

    Tak. Policjant zawsze jest na służbie. nawet w prywatnym samochodzie.

    | czy ma prawo dawac mi ustnie nakaz stawienia sie jesli byl po cywilnemu,
    nie
    | przedstawil sie, nie powiedzial co mi zarzuca tylko - mam byc i juz?

    Ustny nakaz stawienia się to tak jak ustne wezwanie. Generalnie można
    zastosować, choć za niestawiennictwo nic nie grozi. Pewnie tylko dla tego
    doręczył Ci to wezwanie. Co do ubioru, to nie ma on nic do rzeczy. Policjant
    powinien się przedstawić i okazać legitymację, ale skoro piszesz, że to
    policjant, to pewnie legitymację okazał. Tego, czy się przedstawił, czy nie,
    to już pewnie nigdy się udowodnić nie da.

    | czy ma prawo zadac bym przyniosl dow. rej, prawo jazdy, ubezpieczenie (po
    co
    | skoro tego nie sprawdzil na miejscu? choc nie mogl bo byl przed sluzba)?

    Żądać ma prawo, z tym, ze nie rozumiem, dla czego nie sprawdził tego na
    miejscu. Przecież to bez sensu. I co on z tymi dokumentami zrobi? Dokumenty
    się bierze po to do kontroli, by sprawdzić m.in. czy dotyczą tego samochodu.
    Jak przyjdziesz na piechotę, to nie wiem z czym sprawdzi.

    | pojde pieszo bo na posterunek mam 200m - okazywac mu dok. auta?

    Jak chcesz. W sumie obowiązku nie masz, bo przecież Twoim samochodem mógł
    ktoś w tym czasie pojechać i dałeś temu komuś dowód rejestracyjny i OC.

    | Jaka jest droga hamowania audi 80 z 60km/h do powiedzmy nawet 0km/h?

    Nie mam zielonego pojęcia, ale jeśli zmusiłeś go do jakiegokolwiek
    poważniejszego hamowania, to już popełniłeś wykroczenie. Zresztą marka
    pojazdu nei wpływa na drogę hamowania tylko przyczepność nawierzchni o
    której nic nie piszesz.

    | Teraz ogolnie do dzialan policji:
    | czy policja ma prawo stac na np. drodze gruntowej przy normalnej tak, ze
    | zastawia wjazd czajac sie na jakiegos delikwenta?

    A jakby chcieli z tej drogi wyjechać i czekali na wolną drogę, to by było
    dobrze? Skoro to nikomu nie przeszkadza, to nie widzę problemu. A coś nie
    podejrzewam, by goście szli w zaparte i "czając się" nie wpuszczali w tę
    drogę innych pojazdów. Pewnie jakby ktoś chciał wjechać, to by ustąpili.