    From: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Policja a TrueCrypt
    Date: Mon, 7 Jul 2008 14:29:58 +0000 (UTC)

    Dnia 07.07.2008 gargamel <s...@d...lina> napisał/a:
    > ok, więc zastanów się jak długie jest takie hasło? (ile ma bitów? i porównaj
    > to sobie z 1024 czy 2048 bitowym kluczem RSA) i policz sobie ilość
    > kombinacji, oraz czas wygenerowania ich n twoim kompie:O)

    Ale kluczem do szyfrowania dysku NIE jest haslo, tylko jego kryptograficzny
    skrot (w duzym uproszczeniu, bo pojawia sie tam jeszcze "salt", moze
    byc tez wiele iteracji haszowania, spojrz na:
    http://www.truecrypt.org/docs/pkcs5v2-0.pdf), a ten ma stala dlugosc, bedaca
    cecha zastosowanego algorytmu.

    > ciekawe rzeczy gadasz:O), to po kiego szyfruje się łatwym do złamania
    > kluczem kiedy można szyfrować trudnym hasłem?

    A w jaki sposob chcesz szyfrowac wprost haslem? Musialoby miec taka sama
    dlugosc, jak klucz wykorzystywany przez dany algorytm szyfrowania, czyli
    np. 128 lub 256 bitow. Wymaganie od uzytkownika, aby jego haslo
    mialo rowno 16 albo 32 znaki jest co najmniej klopotliwe dla niego, a poza
    tym ogranicza przestrzen klucza do znakow ASCII oraz powoduje podatnosc
    na ataki typu rainbow table.

    Tak jak wspomnialem wyzej, szyfruje sie kluczem, ktory ma np. dlugosc
    128 bitow i jest produktem funkcji skrotu MD5. Wydaje sie, ze latwiejsze
    jest slownikowe zgadywanie hasla, bedacego wejsciem do funkcji skrotu, niz
    przeszukiwanie na sile calej przestrzeni 2^128, ale generowanie takiego
    skrotu trwa kilkukrotnie dluzej niz zaszyfrowanie bloku o takiej
    samej dlugosci szyfrem symetrycznym, szczegolnie przy zastosowaniu
    wielu iteracji. Jesli nie wierzysz, moge przedstawic konkretne liczby
    np. MD5 vs AES.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@c...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *