  • Data: 2008-05-14 17:37:24
    Temat: Re: PoRD - w nawiazaniu do posta Tristana
    Od: "Ryba" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:g0cs0r$pnp$1@news.onet.pl...

    > To może tak:

    > W sytuacji podanej mamy układ, gdy pojazd 2 ma zielone światło, czyli
    > "zezwolenie na wjazd za sygnalizator", a pierwszeństwo pojazdu 1 wynika ze
    > znaku drogowego

    > Więc?

    Więc spróbuj zrozumieć nie tylko ten zapis, który właśnie zacytowałeś ale
    całość zagadnienia. Nie myl proszę pierwszeństwa przejazdu z pierwszeństwem
    sygnalizacji świetlnej nad znakami.

    Z ustępu 3.: "Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi
    regulującymi pierwszeństwo przejazdu." wynika tylko to, że najpierw
    stosujemy się do sygnałów świeltnych a potem do znaków określających
    (wyłącznie) pierwszeństwo przejazdu (pozostałych znaków ten ustęp nie
    obejmuje). Tak więc pierwszeństwo przejazdu określone znakami drogowymi nie
    jest modyfikowane przez sygnalizację swietlną (zogodnie z zawartością par.
    95 RoZiSD, o czym poniżej) a tylko odsuwane na drugi plan. A to jest dosyć
    istotna różnica.

    Po wtóre, z zacytowanego przeze mnie poprzednio fragmentu par. 95 RoZiSD
    nigdzie nie wynika, że sygnały świeltne zmieniają (modyfikują) pierwszeństwo
    przejazdu. Jeżeli już, to mowa tu jest tylko o wyjątkach, o których
    uprzednio napomnknąłem a teraz przedstawiam w całości:

    "§ 95. 4. Kierujacy pojazdem szynowym skrecajacy na skrzyzowaniu o ruchu
    kierowanym sygnalami swietlnymi moze je opuscic, z zastrzezeniem ust. 1 pkt
    2-4, pod warunkiem USTAPIENIA PIERWSZENSTWA uczestnikom ruchu poruszajacym
    sie na wprost."

    oraz

    "§ 96. 1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnal czerwony wraz z sygnalem w
    ksztalcie zielonej strzalki oznacza, ze dozwolone jest skrecanie w kierunku
    wskazanym strzalka w najblizsza jezdnie na skrzyzowaniu, z zastrzezniem ust.
    3. [..]
    3. Skrecanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod
    warunkiem, ze kierujacy zatrzyma sie przed sygnalizatorem i NIE SPOWODUJE
    UTRUDNIENIA RUCHU INNYM JEGO UCZESTNIKOM."

    Podsumowując, poza powyższymi dwoma wyjątkami od reguły (z czego jeden
    dotyczy wyłącznie kierujących tramwajami) na skrzyżowaniu przedstawionym na
    poprzednim rysunku działamy w kolejności następującej:

    1. Stosujemy się do sygnalizacji swietlnej (zgodnie z art. 3 ust. 3 PoRD), a
    więc mając zielone możemy wjechać za sygnalizator (zgodnie z "§ 95. 1.
    Sygnaly swietlne nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczaja: 1) sygnal
    zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator ") i tylko tyle i nic ponadto.

    2. Stosujemy się do znaku D-1 (wyznaczającego drogę z pierwszeństwem) z
    odpowiednią tabliczką T-6 (wyznaczającą faktyczny przebieg skrzyżowania).

    Tak więc nie obchodzi nas jakiego koloru jest światło na sygnalizatorze z
    naprzeciwka bo jasnowidzami nie jesteśmy (przynajmniej ja) a po
    przekroczeniu sygnalizatora skręcająć w lewo mamy pierwszeństwo przejazdu
    (nieazleżnie od tego jakiego koloru było światło) wyznaczone znakami
    drogowymi (zgodnie z art. 5 PoRD "1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca
    się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych
    przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów
    świetlnych ORAZ znaków drogowych, NAWET wówczas, gdy z przepisów ustawy
    wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne
    lub znaki drogowe."

    Zdróweczko
    Ryba co się może mylić
    Mam nadzieję, że za mocno nie zamotałem