  • Data: 2008-01-20 08:27:19
    Temat: Re: Ogólnodostępność prac naukowych
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    LukaszS <l...@p...onet_wytnij_.pl> napisal:
    > Oczywiście zgłoszę się
    > do autora pracy z odpowiednią prośbą, i mam nadzieję na rozwój współpracy.

    I na podzial ewentualnej kasy w przyszlosci, jak domniemuje ;)

    > Czy jeśli jakaś praca badawcza jest prowadzona przez placówkę państwową i jest
    > finansowana z publicznych pieniędzy, to każdy ma prawo zapoznać się z jej
    > wynikami, wnioskami?

    Tak, o ile zostaly opublikowane w formie publicznie dostepnej: czasopisma,
    materialy konferencyjne, raporty itp.

    > Czy są jakieś przepisy z tym związane?

    Nie.

    > Nie wiem, jak sa prowadzone prace naukowe, ale zakładam, że albo sa zlecane
    > przez kogoś, albo naukowiec znajduje sobie temat i stara się o dofinansowanie
    > prac nad tym tematem. Jeśli to drugie, to odmowa udosetępnienia wyników tych
    > prac byłaby moim zdaniem oburzająca.

    Zgrywasz naiwnego, czy faktycznie sie nie orientujesz.
    Do wynikow prac przysluguja autorskie prawa *osobiste* i *majatkowe*.
    Pierwsze przynaleza wylacznie tworcom, majatkowe sa dzielone pomiedzy
    tworcow, uczelnie/osrodek i sponsora, zazwyczaj MNiSzW (spadkobierca KBN-u).
    Komercyjne zastosowanie wynikow wymaga *zakupienia* praw do stosowania tychze
    wynikow, wylacznych lub niewylacznych. Kasa z tego jest *teoretycznie* dzielona
    proporcjonalnie do udzialu w prawach majatkowych.

    Jezeli taki sposob cie *oburza*, to jak rozumiem wyniki twoich prac tez
    beda ogolnie i darmowo dostepne?
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek