  • Data: 2008-01-21 04:24:07
    Temat: Re: Ogólnodostępność prac naukowych
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 21.01.2008 Piotr Kubiak <p...@m...liamg> napisał/a:
    [..]

    Pozwoliłem sobie brutalnie ściąć tę dyskusję bo chyba problem leży gdzie
    indziej: zdaje się że inaczej rozumiemy co to jest ten cały "wynik" - dla
    Ciebie z tego co widzę to suchy zbiór danych (relacji), coś co de facto
    odpowiada wiedzy. Dla mnie jest szerzej: wynik = rezultat określonych
    działań. Przyjmując "Twoją" definicję mogę się bez oporu zgodzić, że żaden
    wynik nie jest utworem bo sprowadza się to do luźnego (bez struktury
    poziomej) zbioru pewnych parametrów lub funkcji. Podejrzewam, że
    przyjmując moje rozumienie "wyniku" też nie będziesz miał wątpliwości, że
    może być on utworem. Wystarczy tu kryterium, że działanie ma być
    twórcze/indywidualne a rezultat mieć formę utrwaloną.

    I teraz wydaje mi się, że na potrzeby tej dyskusji o tyle moje rozumienie
    jest praktyczniejsze, że są badania których wynikiem jest właśnie np.
    zbiór mikrografii. W kontekscie "czy wolno korzystać z wyników" pewnie
    niewielu przyjdzie do głowy, że owszem można zerknąć na zdjęcie i sobie
    opublikować stwierdzenie, że krystalizacja czegośtam w jakiśtam warunkach
    prowadzi do dominacji form krystalicznych takich a takich, ale już nie
    można opublikować samego zdjęcia.

    > Tak. Po pierwsze, przeprowadzający takie badanie ma mały wpływ na
    > końcowy układ prążków, a po drugie wynikiem tego badania jest

    Ależ no, bez przesady :) Dobór rozpuszczalników, podłoża, temperatury,
    trzeba być często niezłym ekspertem aby coś ładnie wyszło.

    --
    Marcin