  • Data: 2005-03-12 00:11:44
    Temat: Re: Odwołanie darowizny.
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Bwa" <b...@q...com.pl> napisał w wiadomości
    news:d0stm5$5s4$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam,
    >
    > mam problem z mieszkaniem które otrzymałem pewien czas temu od swojej
    > matki w darowiznie. Darowizna miala miejsce w okresie kiedy rodzina byla
    > jeszcze kompletna. W miedzyczasie matka wyprowadzila sie z domu (nie ma
    > rozwodu chodz rodzice zyja w faktycznej separacji). Kontaktow z matka od
    > czasu wyprowadzenia sie jej praktycznie nie utrzymuje. Wczesniej
    > kontakty te byly mocno utrudnione poniewaz rzadko bywala w domu. Dzisiaj
    > otrzymalem wypis aktu notarialnego oznajmiajacego odwolanie owej
> [...]

    Art. 898. § 1. stanowi, ze: "darczyńca może odwołać darowiznę nawet już
    wykonaną, jeżeli obdarowany dopuścił się względem niego rażącej
    niewdzięczności."
    Pojecie "razacej niewdziecznosci" wywoluje wiele kontrowersji, wiec majac
    tak malo danych nuie podejme sie oceny, czy mamy tatauj z na doczynienia :)
    Z tego co jednak wiem w doktrynie podkresla sie, aby ta niewdziecznosc byla
    zawiniona. Jesli wiec
    Twoja matka wyprowadzila sie nie pozostawiajac adresu albo wyraznie sobie
    zazyczyla, ze nie chce utrzymywac z Toba zadnych kontaktow to wtedy Twojej
    winy nie widze.

    Co do ewentualnego "podwazenia" aktu notarialnego, to przynam sie, ze nie
    wiem czy taka instytucja istnieje, ale przypuszczam, ze nie. Odwolanie
    darowizny jest oswiadczeniem woli Twojej matki i nikt (zwlaszcza notariusz)
    nie weryfikuje zasadnosci tego oswiadczenia. Moze ktos mnie poprawio jesli
    sie myle.

    Jedno jest pewne (choc kontrowersyjne :). Odwolanie darownyzny wywoluje
    skutki tylko w sferze obligacyjne, a nie rzeczowej. Czyli mowiac po ludzku
    nawet po odwolaniu darowizny mieszkanie pozostaje Twoja wlasnoscia. Twoja
    matka zyskuje tylko roszczie o bezpodstawnego wzbogacenia (czyli w tym
    przypadku Twojego mieszkania). Twoja matka musi wystapic do sadu jesli
    bedzie chciala odzyskac mieszkanie i przypuszczam, ze to jest stosowna
    chwila, abys podniosl zarzut, ze roszczenie (z powodu braku razacej
    niewdziecznosci) jest bezzasadne.

    Hem

    PS Jestem tylko studentem, wiec moje opinia, choc udzielana wedlug mojej
    najlepszej wiedzy i woli, moze byc nietrafna.