    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 21 Mar 2014 20:14:14 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Obowiązkowy ZUS i kary.

    On Thu, 20 Mar 2014, k...@g...com wrote:

    > Naszło mnie dzisiaj i sprawdzam jakie mogą być kary
    > za nie zgłoszenie przez osobę prowadzącą DG do
    > obowiązkowych ubezpieczeń Może źle szukam

    No.
    Pic w tym, że składki należą się "z tytułu", a nie z okazji zgłoszenia,
    więc pytaniem jest, czy bonus przysługujący w składkach po wykryciu
    niezgłoszenia zaliczasz do "opłaty za niezgłoszenie", czy uważasz,
    że to już zupełnie inna sprawa? ;)

    Art.53 § 30 oraz 30a tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,216,,,us
    tawa-z-dnia-10091999-r-kodeks-karny-skarbowy.html
    ...oraz art.24 z kompletem haków (na początek 100% "dopłaty", pewnie coś
    jeszcze się znajdzie z listy z Ordynacji z art.31 acz nie sprawdzałem).

    > ale
    > nigdzie nie widzę że np. do 5lat albo (i) kara
    > grzywny. Jeśli by żadnej kary nie było to co
    > to za ubezpieczenie obowiązkowe?

    Bo najskuteczniej działa nie kara jako taka, a nieopłacalność.
    Taka nieopłacalność potocznie też określana bywa "karą", popatrz
    na przykład na opłatę specjalną za jazdę bez biletu środkami
    komunikacji publicznej.

    Dlatego mam za złe "ogólnie przyjętej" konstrukcji prawa karnego,
    że skupia się na ukaraniu sprawcy, a nie "spłaceniu szkód
    w wysokości nieopłacalnej" (statystycznie, tak, aby wszystkim
    poszkodowanym opłacało się ponieść szkodę :P)

    pzdr, Gotfryd