  • Data: 2007-02-12 23:44:50
    Temat: Re: O zaplate - przesluchanie pozwanej
    Od: "Washko" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    On 12 Lut, 21:43, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Ale art. 266 kpc nie stosuje się do stron przesłuchiwanych w charakterze
    > strony w pełnym zakresie. Przepisy o świadkach stosuje się tylko " ...
    > poza tym ... [do przesłuchania stron i składania przyrzeczenia stosuje
    > się odpowiednio przepisy dotyczące świadków]" ("to poza tym" - to art.
    > 304 zd. 1 i 2 kpc). A kolejność pouczeń sądu i fakt kiedy odebrać
    > przyrzeczenie jest uregulowane w art. 304 zd. 1 kpc.

    I tu jest pies pogrzebany. Jak dla mnie, to z art. 304 nie wynika w
    oczywisty sposób, że 266 się nie stosuje.

    > A teraz podparcie się czymś, by nie było że to moja odosobniona
    > interpretacja ;)
    >
    > Demendecki T.; Komentarz do art. 304 kodeksu postępowania cywilnego ,
    > [w:] A. Jakubecki (red.), J. Bodio, T. Demendecki, O. Marcewicz, P.
    > Telenga, M.P. Wójcik, Kodeks postępowania cywilnego. Praktyczny
    > komentarz, Zakamycze, 2005, wyd. II.
    [...]
    > odebranie stosownego przyrzeczenia). Stąd też art. 304 zd. 2 wprowadza
    > nakaz uprzedzenia strony o odpowiedzialności karnej za złożenie
    > fałszywych zeznań dopiero przed odebraniem przyrzeczenia, poprzedzającym
    > ponowne przesłuchanie (a nie przed pierwszym, niepozostającym pod groźbą
    > odpowiedzialności karnej).

    Jest oczywiste, że skutek pouczenia o odpowiedzialności karnej nastąpi
    tylko wówczas, gdy pouczać będzie organ nieuprawniony.
    Co do dalszej części, to 304 z pewnością wprowadza nakaz pouczania
    przed przyrzeczeniem. Wówczas sąd musi to zrobić. Nie jest dla mniej
    jednak oczywiste, że pouczenie przy pierwszym przesłuchaniu jest
    zakazane. W każdym razie nie wynika to dla mnie z przepisu. Nie
    kwestionuję jednak, że przeprowadzenie całego procesu wykładni
    doprowadziłoby do przedstawianego przez Ciebie efektu. Z zarzutów
    jakie mam o tej porze dla takiego rozwiązania, to niepotrzebne
    tracenie czasu na konieczność ponawiania zeznań, jeśli chce się je
    usłyszeć pod rygorem sankcji karnej. Jak właśnie sprawdziłem -
    ustawodawca jest podobnego zdania (co oczywiście potwierdza Twoją
    wersję), bo w projekcie nowelizacji Kpc (http://www.ms.gov.pl/projekty/
    proj06045b.rtf) przewiduje, że przesłuchanie strony od razu będzie
    następowało po pouczeniu o odpowiedzialności karnej i odebraniu
    przyrzeczenia (projektuje się uchylenie 299 i 303).

    Pozdrawiam,
    Tomasz Waszczynski
    http://washko.wordpress.com