  • Data: 2007-02-12 20:43:08
    Temat: Re: O zaplate - przesluchanie pozwanej
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Washko napisał(a):

    > No właśnie wydaje mi się, że nie.

    No właśnie. Wydaje ci się.

    > Zgodnie z art. 233 par. 2 Kk, warunkiem odpowiedzialności karnej za fałszywe
    zeznanie jest
    > uprzedzenie zeznającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe
    > zeznania _lub_ odebranie przyrzeczenia.

    No. W pierwszym etapie nie ma ani jednego ani drugiego.

    > Jeśli pouczenie o odpowiedzialności karnej nastąpi już przy pierwszym
    przesłuchaniu, to
    > wówczas grozi odpowiedzialność karna.

    Też nie. Po pouczenie niezgodne z prawem nie rodzi odpowiedzialności
    karnej. "Warunkiem odpowiedzialności jest, aby przyjmujący zeznanie,
    _działając w zakresie swoich uprawnień_ ...". Ustawa nakazuje pouczyć
    dopiero za drugim razem.

    > W moim przekonaniu możliwość uprzedzenia o takiej odpowiedzialności istnieje już
    przy pierwszym
    > przesłuchaniu i wynika z art. 266 par 1 Kpc w zw. z art. 304 zd 3.

    Ale art. 266 kpc nie stosuje się do stron przesłuchiwanych w charakterze
    strony w pełnym zakresie. Przepisy o świadkach stosuje się tylko " ...
    poza tym ... [do przesłuchania stron i składania przyrzeczenia stosuje
    się odpowiednio przepisy dotyczące świadków]" ("to poza tym" - to art.
    304 zd. 1 i 2 kpc). A kolejność pouczeń sądu i fakt kiedy odebrać
    przyrzeczenie jest uregulowane w art. 304 zd. 1 kpc.

    > Kpc. Uprzedzenie o odpowiedzialności nie jest bowiem środkiem
    > przymusowym, którego nie wolno stosować, więc nie widzę
    > przeciwwskazań, by nie podeprzeć obowiązku mówienia prawdy, wynikającego z art. 3,
    odpowiedzialnością karną.

    Może ty nie widzisz przeciwwskazań, ale ustawodawca widział. Obowiązek
    mówienia prawdy o którym mowa na pierwszym etapie to art. 3 kpc.

    > To, że z art. 304 Kpc wynika, że przed przyrzeczeniem się poucza, nie wyklucza moim
    zdaniem
    > tego, że przed pierwszym przesłuchaniem też można, tylko na innej
    > podstawie.

    Sąd może tylko to co jest przewidziane w procedurze.
    No i przypominam że odpowiedzialność karana nie może być interpretowana
    rozszerzająco.

    A teraz podparcie się czymś, by nie było że to moja odosobniona
    interpretacja ;)

    Demendecki T.; Komentarz do art. 304 kodeksu postępowania cywilnego ,
    [w:] A. Jakubecki (red.), J. Bodio, T. Demendecki, O. Marcewicz, P.
    Telenga, M.P. Wójcik, Kodeks postępowania cywilnego. Praktyczny
    komentarz, Zakamycze, 2005, wyd. II.

    Pouczenie strony (o którym sąd czyni wzmiankę w protokole posiedzenia -
    zob. art. 158 § 1 pkt 2) o obowiązku zeznawania prawdy, możności
    przesłuchania jej ponownie po odebraniu przyrzeczenia oraz o
    odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych zeznań, nadaje walor
    dowodowy dokonanemu następnie przesłuchaniu (w przeciwnym wypadku
    wypowiedzi strony, zdaniem doktryny, należałoby traktować wyłącznie jako
    przesłuchanie informacyjne); por. orzeczenie SN z dnia 14 września 1948
    r., C 471/48, PiP 1948, z. 12, s. 119. Ostrzeżenie, iż stosownie do
    okoliczności strona może być przesłuchana ponownie, po odebraniu od niej
    przyrzeczenia, powinno jej uzmysłowić, że w przypadku mówienia nieprawdy
    może narazić się później na konieczność odwołania swych nieprawdziwych
    zeznań bądź groźbę kary za złożenie fałszywych zeznań (por. art. 233 § 1
    i 2 k.k. - warunkiem odpowiedzialności jest uprzedzenie o niej lub
    odebranie stosownego przyrzeczenia). Stąd też art. 304 zd. 2 wprowadza
    nakaz uprzedzenia strony o odpowiedzialności karnej za złożenie
    fałszywych zeznań dopiero przed odebraniem przyrzeczenia, poprzedzającym
    ponowne przesłuchanie (a nie przed pierwszym, niepozostającym pod groźbą
    odpowiedzialności karnej).

    2004.02.02 postanow. SN V KK 168/03 OSNKW 2004/3/29

    Zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy ..., wypełnia znamię czynności
    sprawczej przestępstwa określonego w art. 233 § 1 k.k. wtedy, gdy toczy
    się ono na podstawie ustawy, której przepisy stanowią, że zeznanie ...
    służy za dowód w tym postępowaniu i *uprawniają zarazem przyjmującego
    zeznanie* do uprzedzenia ... o odpowiedzialności karnej za fałszywe
    zeznanie.

    1977.05.18 postanow. SN VII KZP 8/77 OSNPG 1977/7/59

    Według § 2 art. 247 k.k. [obecnie 233 kk] warunkiem odpowiedzialności za
    przestępstwo określone w § 1 art. 247 k.k. jest, aby przyjmujący
    zeznanie uprzedzając zeznającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe
    zeznanie *był uprawniony do tej czynności*, tj. do zbierania materiału
    dowodowego w takim trybie, przy czym uprawnienie to musi wynikać z
    konkretnego przepisu.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com