  • Data: 2007-02-12 19:49:03
    Temat: Re: O zaplate - przesluchanie pozwanej
    Od: "Washko" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    On 12 Lut, 18:58, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Błąd.
    > Po dopuszczeniu dowodu w trybie art. 299 kpc należy tylko pouczyć o
    > obowiązku mówienia prawdy i pouczyć stronę "że stosownie do okoliczności
    > mogą być przesłuchane *ponownie* po odebraniu od nich przyrzeczenia".
    > Tutaj można spokojnie kłamać (w sensie że bez rygoru odpowiedzialności
    > karnej za składanie fałszywych zeznań). -> art. 303 zd. 1 kpc i 304 zd.
    > 1 kpc
    >
    > Nieprawda. Odpowiedzialność karna grozi tylko przy "drugim
    > przesłuchaniu" -> Art. 303 zd. 2 kpc i 304 zd. 2 kpc.

    No właśnie wydaje mi się, że nie. Zgodnie z art. 233 par. 2 Kk,
    warunkiem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie jest
    uprzedzenie zeznającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe
    zeznania _lub_ odebranie przyrzeczenia. Jeśli pouczenie o
    odpowiedzialności karnej nastąpi już przy pierwszym przesłuchaniu, to
    wówczas grozi odpowiedzialność karna. W moim przekonaniu możliwość
    uprzedzenia o takiej odpowiedzialności istnieje już przy pierwszym
    przesłuchaniu i wynika z art. 266 par 1 Kpc w zw. z art. 304 zd 3.
    Kpc. Uprzedzenie o odpowiedzialności nie jest bowiem środkiem
    przymusowym, którego nie wolno stosować, więc nie widzę
    przeciwwskazań, by nie podeprzeć obowiązku mówienia prawdy,
    wynikającego z art. 3, odpowiedzialnością karną. To, że z art. 304 Kpc
    wynika, że przed przyrzeczeniem się poucza, nie wyklucza moim zdaniem
    tego, że przed pierwszym przesłuchaniem też można, tylko na innej
    podstawie.

    Pozdrawiam,
    Tomasz Waszczynski
    http://washko.wordpress.com