eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNatrętni telemarketerzy › Re: Natrętni telemarketerzy
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.vectranet.pl!not-for-mail
    From: Tomasz Elendt <n...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Natrętni telemarketerzy
    Date: Mon, 22 Sep 2008 17:39:30 +0200
    Organization: VectraNET - http://www.vectranet.pl
    Lines: 57
    Message-ID: <gb8cgo$cgl$1@news.vectranet.pl>
    References: <gb84e9$4t9$1@news.vectranet.pl>
    <gb88qs$hq4$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <gb89ae$9b5$1@news.vectranet.pl> <gb8bi7$50e$1@news.onet.pl>
    <gb8b01$b5v$1@news.vectranet.pl> <gb8d74$5f6$1@opal.icpnet.pl>
    NNTP-Posting-Host: 088156189087.who.vectranet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.vectranet.pl 1222096217 12821 88.156.189.87 (22 Sep 2008 15:10:17 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...vectranet.pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 22 Sep 2008 15:10:17 +0000 (UTC)
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.16 (Macintosh/20080707)
    In-Reply-To: <gb8d74$5f6$1@opal.icpnet.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:554695
    [ ukryj nagłówki ]

    Patryk Włos pisze:
    >>>> Spam, jako elektroniczna forma niezamówionej informacji reklamowej z
    >>>> tego co się orientuję jest prawnie zakazana. Moim skromnym zdaniem
    >>>> praca telemarketerów niczym się od spamu nie różni, poza faktem, że
    >>>> korzystają z innego medium przekazu. Nie widzę wiec powodu, aby z
    >>>> tym nie walczyć, podobnie jak ze spamem.
    >>>
    >>> Telemarketing różni się od spamu o tyle, że w sensie prawnym spamem
    >>> nie jest.
    >>
    >> Wiem, że pytania tego typu w odniesieniu do przepisów prawnych są na
    >> ogół bez sensu, ale "czemu tak?". W moim odczuciu jest to
    >> niesprawiedliwe. Mimo wytężonego wysiłku umysłowego nie potrafię
    >> znaleźć różnicy pomiędzy spamem a telemarketingiem, poza wymienioną
    >> wcześniej różnicą w wykorzystywanym medium. Chyba, że ktoś zna inną (z
    >> chęcią jej wsłucham).
    >
    > To dość proste: w przypadku spamu, koszt dotarcia do jednej ofiary
    > (niekoniecznie klienta) jest znikomy - list redaguje się raz i puszcza
    > do milionów odbiorców.
    >
    > W przypadku telemarketingu telefonicznego, każda próba dotarcia do
    > pojedynczego odbiorcy wiąże się z pracą człowieka, zatem koszty są o
    > wiele bardziej współmierne do efektów.

    Dobrze. Ale czy ta różnica (różnica kosztów) tłumaczy inne traktowanie
    obu zjawisk przez prawo? Czy gdyby spamer komponował inną treść dla
    każdej swojej "ofiary" przestałby być spamerem?

    >> Dlaczego więc, mimo w gruncie rzeczy tej samej istocie obu zjawisk
    >> (dostarczenie niezamówionej informacji reklamowej), są one różnie
    >> traktowane przez prawo? Czym to tłumaczyć - niekompetencją prawodawców
    >> czy bliżej nieokreślonymi działaniami lobbistycznymi (nie, żebym knuł
    >> jakieś teorie spiskowe)?
    >
    > Przypuszczam, że intencją było właśnie zaradzenie działaniom polegającym
    > na typowej masówce, bez nawet próby rozpoznania klienta docelowego, za
    > to z założeniem, że przy takiej redukcji kosztów skuteczne dotarcie do
    > 0.01% odbiorców i tak się opłaci.

    Jak już mówiłem - skala zjawiska nie tłumacz moim zdaniem innego
    traktowania przez prawo.

    > A zaradzenie dlatego, że w takim przypadku pozostałe 99.99% odbiorców
    > jest wkurwionych - natomiast w przypadku telemarketingu koszty są na
    > tyle duże, że _generalnie_ odbiorcę się jednak stara profilować i
    > docierać bardziej zaawansowanymi metodami.

    No więc w moim przypadku te "zaawansowane metody" to dobranie "ofiary"
    na podstawie miejsca zamieszkania. Codziennie oferowane są mi towary,
    które sprzedawane są na pewnym "pokazie" w moim mieście (najczęściej
    wełniane kołdry), na który zresztą jestem zapraszany. Czy takie
    "profilowanie" oferty tymi "zaawansowanymi metodami" tłumaczy legalność
    ich działania?

    --
    Tomasz "Eluś" Elendt :: http://geekspace.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1