    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Naród ma prawo znac swych kapusiów
    Date: Wed, 2 Feb 2005 20:10:59 +0100

    Użytkownik "Ali Gator" <a...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:ctr65o$34s$2@opal.futuro.pl...

    > Dlaczego trudno? Gdyby jakas gazeta nazwala np. krakowska ksiazke
    > telefoniczna "lista kieszonkowcow" na 1szej stronie swojego wydania, to
    > chyba bylaby to forma znieslawienia dla wszystkich wymienionych w niej
    > abonentow?

    Bo ja wiem? Po pierwsze w wersji, do jakiej udało mi się dotrzeć jest jak
    wół rozgraniczenie na agentów, etatowych pracowników itp. Na ile prawidłowe,
    to już nie chce mi się weryfikować. Zgodnie z tym co słyszałem, to jednak
    jest to jakiś niewielki wycinek faktycznej bazy danych. Nie ma tu niektórych
    nazwisk co do których istnieją informacje, że być powinny. Być może zgodnie
    z tym, co słyszałem jest to jedynie skorowidz dla województwa mazowieckiego.
    Tak więc każdy korzystający jednak przy zachowaniu należytej staranności
    może się zorientować już na początku przeglądania, że to nie żadna lista
    agentów.

    Po drugie sam tytuł to troszkę za mało. To tak, jak już nieraz tu pisaliśmy,
    jak tytuł: "Prezydent RP K. jest homoseksualistą" - a pod spodem drobną
    czcionką wyjaśnienie w stylu: "nam nic o tym nie wiadomo, kancelaria
    zaprzecza, ale być może". Generalnie sama publikacja jest wspaniałą
    ilustracją tego, do czego prowadzi nadmiar swobody dziennikarskiej. W
    cywilizowanym kraju taki tytuł już by przestał istnieć. Po pierwsze nikt
    normalny by już takiej gazety nie czytał, a po drugie procesy cywilne
    doprowadziły by do jej ruiny.

    A co do samej odpowiedzialność redakcji. Rzecz w tym, że samo umieszczenie
    na liście: jakiś tam numer - Robert TOMASIK (mnie na szczęście nie ma) nie
    identyfikuje jednoznacznie osoby. W tym wypadku jest pewna odmienność od
    książki telefonicznej, która jednak pozwala w przeważającej większość
    wypadków osobę jednoznacznie zidentyfikować. Ma to istotne znaczenie o tyle,
    że osoba chcąca pozwać w Polsce tę redakcję musi wykazać, że naruszono JEJ
    prawa. Chwilowo cienko coś takiego widzę. Toteż w konsekwencji tego nie
    bardzo widzę szanse na powodzenie czy to w procesie cywilny, czy tym
    bardziej karnym.

    Natomiast w mojej ocenie sam zestaw tych rekordów jest bazą danych. Bazą
    podlegającą przecież ochronie w naszym prawie. I jeśli IPN jako właściciel
    praw poczuje się pokrzywdzony, to wówczas najprędzej z tej strony może
    realnie zagrażać niebezpieczeństwo dla redakcji. Pytanie, czy IPN będzie się
    chciało pieniaczy?