    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mieszkanie i przekazanie synowi
    Date: Fri, 8 Feb 2008 11:20:30 +0100

    On Thu, 7 Feb 2008, witek wrote:

    > Już myślałem, że pomyliłem z gitarą i odwróciłem do góry nogami ale jednak
    > nie.

    Spoko, trzeba dojść jak ma być :)

    > Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych
    > darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed
    > więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na
    > rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.
    >
    > -----------------
    > wykreślam wtrącenie i nieistotny początek:
    >
    > ... ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty (......wykreślone
    > wtrącenie.....) darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami
    ^^^

    Tu.
    Razem z wtrąceniem wyciąłeś przecinek, a IMO fakt użycia przecinka
    ustanawia *listę*, a nie korelację (powiązanie) zdarzeń (które
    w tym przypadku byłoby równoważne iloczynowi logicznemu).

    > No i przeczytaj to teraz.

    Już usiłuję:
    "darowizn dokonanych przed 10 laty na rzecz osób nie będących
    spadkobiercami" określa przecięcie zbiorów, czyli:
    - przed 10 laty
    *i*
    - na rzecz osób nie będących spadkobiercami

    zaś (jak jest w ustawie):

    "darowizn dokonanych przed 10 laty, darowizn na rzecz osób nie będących
    ^^^ (tu przecinek)
    spadkobiercami"
    określa ich sumę, czyli w zapisie wyżej dać "lub" :)

    Później już negacja z przodu i de Morgana z czym się pewnie zgadzamy :)

    > widzisz czy jeszcze nie?

    Widzę już co chcesz powiedzieć, ale IMO ów przecinek jest krytycznie
    ważny!

    pzdr, Gotfryd