  • Data: 2008-01-28 21:55:52
    Temat: Re: Licencja na program w sterowniku programowalnym
    Od: Maciek <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sebcio pisze:
    > Otóż sterowniki PLC oferują "programiście" pewne gotowe bloki
    > funkcjonalne (często dość zaawansowane), z których składa się konkretną
    > aplikację. Dość często programem docelowym jest prosta, nierzadko
    > opisana jako przykład sekwencja połączeń w której jedynym przejawem
    > inwencji jest zmiana nastaw czy współczynników. Celowo napisałem słowo
    > "programista" w cudzysłowiu, gdyż osoba ta jest de facto automatykiem.
    > Programowanie sterownika PLC dość istotnie różni się od programowania w
    > sensie ogólnie znanym.
    A czy to co piszesz nie ma także odniesienia do pisania programów na
    komputery PC? Bierzesz dajmy na to kompilator, który oferuje Ci
    biblioteki zawierające tysiące gotowych funkcji. Program z nich
    powstający może być na przykład prostą sekwencją te funkcje wywołującą.
    Czy w takim przypadku nie jest chroniony prawem autorskim? Już nawet nie
    chce mi się wspominać o środowiskach RAD typu Delphi, czy C++ Builder,
    gdzie wszystko możesz tworzyć z gotowych elementów.

    > Oczywiście dopasowuje się współczynniki P, I oraz D do konkretnego
    > obiektu, do tego tworzy jeszcze pewne proste zależności ale taki program
    > nie ma indywidualnego charakteru, gdyż identyczne lub łudząco podobne
    > rozwiązania stosuje masa innych automatyków na świecie. Po prostu pewne
    > metody są stosowane powszechnie, nierzadko wynikają z przykładów
    > zawartych w dokumentacji.
    Czy z programistami "klasycznymi" nie jest podobnie?

    > Dlatego aby program dla sterownika PLC mógł być uznany za przedmiot
    > prawa autorskiego, musi wyrażać indywidualny charakter utworu. Czyli np.
    > musi zostać zastosowana metoda regulacji, będąca indywidualnym pomysłem
    > automatyka który dany program tworzy.
    > Oczywiście możnaby się tu kłócić, jednakże chciałem zwrócić uwagę na
    > różnice pomiędzy "programem" a "programem".
    Czy w świecie programów na PC coś takiego obowiązuje? Jak można
    udowodnić (i komu) indywidualny charakter utworu?
    Maciek