  • Data: 2008-01-28 20:44:46
    Temat: Re: Licencja na program w sterowniku programowalnym
    Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Dembiński pisze:

    > Każdy utwór podlega ochronie prawnoautorskiej.

    Nie każdy program dla sterownika PLC jest utworem - inaczej mówiąc nie
    zawsze program taki jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym
    charakterze. Dlaczego ?

    Otóż sterowniki PLC oferują "programiście" pewne gotowe bloki
    funkcjonalne (często dość zaawansowane), z których składa się konkretną
    aplikację. Dość często programem docelowym jest prosta, nierzadko
    opisana jako przykład sekwencja połączeń w której jedynym przejawem
    inwencji jest zmiana nastaw czy współczynników. Celowo napisałem słowo
    "programista" w cudzysłowiu, gdyż osoba ta jest de facto automatykiem.
    Programowanie sterownika PLC dość istotnie różni się od programowania w
    sensie ogólnie znanym.

    Dla przykładu program sterownika PLC służący regulacji temperatury w
    obiekcie, można oprzeć o zdefiniowany przez producenta blok regulatora
    PID. Oczywiście dopasowuje się współczynniki P, I oraz D do konkretnego
    obiektu, do tego tworzy jeszcze pewne proste zależności ale taki program
    nie ma indywidualnego charakteru, gdyż identyczne lub łudząco podobne
    rozwiązania stosuje masa innych automatyków na świecie. Po prostu pewne
    metody są stosowane powszechnie, nierzadko wynikają z przykładów
    zawartych w dokumentacji.

    Dlatego aby program dla sterownika PLC mógł być uznany za przedmiot
    prawa autorskiego, musi wyrażać indywidualny charakter utworu. Czyli np.
    musi zostać zastosowana metoda regulacji, będąca indywidualnym pomysłem
    automatyka który dany program tworzy.

    Oczywiście możnaby się tu kłócić, jednakże chciałem zwrócić uwagę na
    różnice pomiędzy "programem" a "programem".

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio