    From: "Tomek" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto może nam wejść do domu [Polityka}
    Date: 11 Mar 2005 18:50:40 +0100

    > Prawa i wolnosci obywatelskie określone w konstytucji podlegają
    > ograniczeniom określonym w ustawach

    Konstytucja jest nieinterpretowalna. Jest aktem prawnym nadrzędnym nad
    wszystkimi innymi uregulowaniami. Jeśli jest w niej odwołanie do przepisów
    szczegółowych to one również muszą być z nią zgodne. Zezwolenie w ustawie osobom
    przypakowym i nieuprawnionym (policjant) na łamanie konstytucji powoduje że
    przepis taki jest sprzeczny z konstytucją i nieważny. Według mnie jedyna
    instytucją która może ograniczyć prawa obywatelskie jest sąd. Sąd działa w
    imieniu państwa, czyli wszystkich obywateli. W przypadku pomyłki wiadomo kto za
    nia odpowiada. Policja to słuzba. Policjanci nie są od myślenia tylko slepego
    wykonywania tego co im każe ktoś wazniejszy. Jeśli sąd każe wejść do czyjegoś
    mieszkania to mają wejść bez względu na konsekwencje. Ale jeśli maja
    przeczucie, a nawet pewność że powinni wejść, a nie maja odpowiedniego dokumentu
    wydanego przed zdarzeniem to robią to na własną odpowiedzialność. Bardzo często
    na anglojęzycznych filmach można spotkać z sytuacja że policja czeka na
    odpowiedni dokument od sędziego. Bez tego dokumentu nawet jak znajdą 100 ton
    narkotyków i trzy wagony plutonu to w ichnich sądach okaże się że takie dowody
    nie mają żadnego znaczenia bo zostały zdobyte z naruszeniem prawa. Sytuacja że
    odpowiedni dokument można dostarczyć po zdarzeniu możliwa jest jedynie w
    państwach totalitarnych. Działa wtedy zasada " dajcie mi człowieka a ja znajdę
    na niego paragraf". Tomek