  • Data: 2005-03-12 00:31:50
    Temat: Re: Kto może nam wejść do domu [Polityka}
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Czy możesz zacytować odpowiednie fragmenty? W powołanych przez Ciebie
    > przepisach jest mowa o przypadkach, gdy przeszukanie jest dopuszczalne, ale
    > nie ma słowem o zgodzie samego przeszukiwanego. Przeszukiwany, jeśli uważa,
    > że naruszono jego prawa może tylko i wyłącznie złożyć zażalenie.
    >
    > Wszelkie próby stawiania oporu są naruszeniem prawa same w sobie i mogą
    > powodować skutki prawem przewidziane, a więc conajmniej użycie środków
    > przymusu bezpośredniego, a czasem i odpowiedzialność karną. Fakt, że sąd
    > uznał by, iż faktycznie policjanci nie mieli prawa dokonać przeszukania w
> [...]

    Może prowadzić, ale jedynie w przypadku uznania stawiania czynnego oporu
    za działanie w stanie wyższej konieczności. Akademickie przykłady to np
    stawianie oporu przez osobę, która niesie lekarstwo dla chorego gdy
    każda minuta jest droga. Podobnie w sytuacji gdy doszło do omyłki
    idemtyfikacyjnej - np funkcjonariusze na podstawie listu gończego
    zatrzymują nie poszukiwanego ale jego brata. Sporne jest natomiast jak
    należy traktować opór przy rażacym nadużyciu uprawnień - np jak pan
    policjant podczas przeszukania zaczyna odstawiać gestapowca i rozbijać
    kolekcję porcelanowych figurek w poszukiwaniu w nich narkotyków, albo
    rozpruwać nożem kanapy. Ja obstawiałbym także i w tym przypadku
    działanie w ramach SWK, ale można by obronić i tezę o obronie
    koniecznej. Wszystko zalezy od tego w którym miejscu umieścimy linię
    rozgraniczającą naduzycie uprawnień od bezprawnego zamachu.

    --
    Falkenstein
    Ordo Luminis