  • Data: 2007-08-22 18:29:33
    Temat: Re: Kradzieże w pracy i prawie przyłapany
    Od: "majula" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Jak się nie znasz, to po cholerę się wypowiadasz?

    > Podstawę prawną poproszę.

    Prawo tego nie zabrania, jeśli pracodawca przestrzega Art. 11 kodeksu pracy:
    Art. 11. Pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste
    pracownika.

    "Dr Arkadiusz Lach z Katedry Postępowania Karnego Uniwersytetu Mikołaja
    Kopernika w Toruniu (Arkadiusz Lach, "Monitorowanie pracownika w miejscu
    pracy", "Monitor Prawa Pracy" nr 10, 2004 r., s. 264-269).
    Jego zdaniem, podstawowe warunki monitorowania to:

    Zgodność z prawem
    Monitoring nie może przyjmować postaci zakazanej i sprzecznej z odpowiednimi
    przepisami. Przykładowo można tu wymienić nielegalny podsłuch, czy
    obserwowanie przez kamery pracowników w pomieszczeniach, w których powinno
    przestrzegać się ich prywatności.

    Usprawiedliwiony cel
    Takim celem usprawiedliwionym może być np. ochrona systemu informatycznego i
    danych przed wirusami, zapewnienie bezpieczeństwa pracowników, wykrycie
    zachowań szkodzących firmie. Pracodawca powinien być przygotowany na podanie
    tych argumentów w ewentualnym postępowaniu sądowym.

    Proporcjonalność
    Zastosowane środki muszą być odpowiednie do wyznaczonego celu i w możliwie
    jak najmniejszym stopniu ingerować w życie pracowników. I tak, jeśli dla
    ustalenia nadmiernego korzystania przez pracownika z internetu wystarczy
    określić czas, przez jaki przebywa on w sieci, nie powinno się dodatkowo
    sprawdzać adresów odwiedzanych przez niego stron.

    Transparentność
    Pracownicy powinni wiedzieć, jakiej formie kontroli są lub mogą być
    poddawani oraz w jakim zakresie mogą używać urządzeń firmy na swoje prywatne
    potrzeby. Duże znaczenie odgrywają tu ogólnodostępne zasady monitoringu.
    Wskazane jest, aby pracownik przy zawieraniu umowy o pracę lub później
    podpisywał oświadczenie, że zapoznał się z nimi i je akceptuje.

    Ochrona danych osobowych
    Wykorzystywanie efektów monitoringu musi w każdym przypadku uwzględniać
    spełnienie wymagań określonych w przepisach o ochronie danych osobowych.

    Uwaga
    Stosowanie w praktyce wymienionych wyżej warunków monitoringu zgodnego z
    przepisamia prawa zapewnia - z jednej strony - niezbędną ochronę praw i
    interesów pracodawcy, a z drugiej - ochronę sfery prywatności pracownika. W
    konsekwencji ogranicza to ewentualne konflikty."
    http://www.praca.egospodarka.pl/6776,Monitorowanie-p
    racownikow,1,47,1.html