  • Data: 2007-02-19 06:05:16
    Temat: Re: Kontrola zakupu nieruchomości przez US
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    "eNWu" <w...@w...interia.pl> wrote in message
    news:era9h9$1g3$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam,
    >
    > 4 lata temu kupiłem dom z działką od osoby prywatnej.

    US przyczepił się 2% PCC od wartości transakcji.
    Twierdzi, że celowo zaniżyłeś wartość transakcji w celu zapłacenia
    mniejszego podatku.
    US zaproponuje ci, że on uważa, że cena rynkowej nieruchomości wynosiła X zł
    i zaproponuje ci dopłacenie podatku.
    Mają do tego prawo.
    Możesz się nie zgodzić wówczas powołają rzeczoznawcę, który wceni ile to
    było warte.
    jeśli różnica pomiędzy jego wyceną a twoją z umowy będzie większa niż 1/3 to
    wówczas koszty rzeczoznawcy zaplacisz ty, w przeciwnym razie US.
    Oceń więc, na ile taniej wówczas kupiłes nieruchomość i czy opłaca ci sie
    szarpać z US czy nie.
    Jeśli szacujesz, że róznica wyjdzie mniej niż te 33% to niezgadzaj się i
    czekaj na rzeczoznawce.
    Jeśli cena była znacznie niższa od rynkowej, to szkoda szarpania się, po
    zapłacisz jeszcze więcej.

    > Kilka dni temu dostałem wezwanie do US w celu dostarczenia dokumentów
    > dotyczących umowy sprzedaży tej nieruchomości - oczywiście akt notarialny
    > do US dotarł (w piśmie podany był jego numer), ale US życzy sobie jakichś
    > dodatkowych dokumentów potwierdzających charakter zakupionej przeze mnie
    > nieruchomości: mapki działki, zaświadczenie z miejscowego planu
    > zagospodarowania przestrzennego, wycenę nieruchomości itp. - za niektóre z
    > nich muszę dodatkowo zapłacić, żeby je dostać.

    Pozbieraj to co masz na teraz i idź do US pogadać z babką. Całkiem możliwe,
    że na tym się skończy.

    > Cóż, życzyć sobie tych dokumentów mogą - pytanie, czy ja mam obowiązek je
    > im dostarczać ? A jeśli tak to na jakiej podstawie prawnej ?

    Nie masz. Oni narazie proszą
    Możesz ich olać, wówczas US wyda decyzję sam z siebie i w ogóle nie będziesz
    miał nic do gadania.
    Pozostanie ci wówczas formalna droga odwoławcza i wyjdzie znacznie drożej.

    > W moim przekonaniu i pracowników banku, który udzielił mi kredytu na zakup
    > tej nieruchomości, cena była adekwatna do wartości, co będzie jednak jeśli
    > US nie podzieli tego zdania - pani urzędniczka nie chciała zdradzić, bo
    > "po co od razu zakładać wariant najgorszy".

    j.w. będą chcieli podatku od rynkowej wartości nieruchomości, a nie od tego
    co było na akcie.
    Sądzę, że wycena nieruchomości przez bank (a pewnie taka była robiona),
    powinna ich przekonać i na tym sprawa pewnie się skończy.

    > Zastanawia mnie jedno: czy US może żądać _ode mnie_ dostarczenia dowodów
    > na to, że zapłaciłem za nieruchomość za mało i na tej podstawie w jakiś
    > sposób mnie ukarać ?

    Nie. Nie ukarać. Wyznaczyć podatek od faktycznej wartości nieruchomości,

    > Czy to ja mam obowiązek udowodnić przed US swoją niewinność, czy oni moją
    > winę w tym zakresie ?

    Oni wyznaczą własną cenę nieruchomości, Ty się możesz znimi zgodzić lub nie.
    Wówczas będzie rzeczoznawca itd.

    > Poradźcie co robić: czy iść w zaparte i twierdzić, że to co w akcie
    > notarialnym, to jedyne co mogą dostać, czy faktycznie przedstawiać im
    > dokumenty, których sobie życzą ?

    Przedstawić dokumenty wykazujące, że rzeczywista wartość nieruchomości w
    ówczesnym czasie była zbliżona do ceny, którą zapłaciłeś.
    Pójście w zaparte niczego nie da, bo US po prostu wyda własną decyzję i nie
    musi miec do tego ani twojej zgody, anie twoich dokumentów.