    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrola biletów i blad kontrolera - kto poniesie koszty?
    Date: Thu, 25 Jun 2009 19:51:21 -0700

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote
    > Beda dwie sprawy, jedna o oplate dodatkowa, drugo o oplate za zmiane trasy
    > srodka transportu w celu ustalenia tozsamosci. I ta druga sprawe przegra

    Nie jestem pewien. Zgodnie z Prawem przewozowym kontrolujacy ma prawo zadac
    dokumentow w przypadku stwierdzenia jazdy bez waznego biletu. Z tym, ze owo
    stwierdzenie jazdy bez waznego biletu, bylo zawinionym bledem przewoznika,
    jego wadliwym dzialaniem (bo taka sytuacje zakladamy).
    Tak wiec, nie wiem czy moze on miec jakies roszczenia do osob, ktore nie
    wykonaly obowiazku, jesli w danej sytuacji de facto nie istnialy realne
    przeslanki do zaistnienia tego obowiazku. Bowiem prawo do zadania dokumentow
    przez kontrolera, nie jest prawem bezwzglednym, a jedynie zachodzi w pewnych
    okolicznosciach.
    W dodatku, pasazer moze nie miec dokumentów, w rzeczywistosci jechal zgodnie
    z regulaminem, mial racje, nie podejmowal ryzyka, nie musial miec wiec
    dokumentów. Dlaczego ma ponosic konsekwencje wadliwych dzialan
    przewoznika...?