  • Data: 2012-07-10 21:29:25
    Temat: Re: Kiedy zrzec się spadku?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 07/08/2012 03:31 PM, Marek wrote:
    > Opiszę sytuację, pytanie zostawię na koniec.
    > Mój brat umarł.

    No to nie mozesz "zrzec sie" bo to mozna bylo zrobic za zycia spadkodawcy.
    teraz mozesz tylko spadek odrzucic.
    poczytaj sobie roznice miedzy zrzeczeniem sie dziedziczenia a
    odrzuceniem spadku

    W chwili śmierci nie był żonaty.
    > Zostawił trójkę dzieci (nieślubnych, z różnych związków, ale zdaje
    > się, że to nie ma znaczenia).

    to zalezy co maja w papierach Bo jak ojciec NN to ma znaczenie.

    > Z najbliższych jego krewnych zostaliśmy
    > tylko ja i nasza mama, jesteśmy następni w kolejce do dziedziczenia
    > (poprawcie proszę jeśli się mylę).
    > Brat miał TYLKO długi, więc chcemy zrzec się spadku, żeby na nas nie
    > spadły. Jego dzieci już to robią w sądach.
    >
    > Moje pytanie brzmi: Czy moja mama i ja musimy czekać ze złożeniem
    > oświadczenia, aż spadku zrzekną się dzieci brata?

    hmm, trudne pytanie.
    Formalnie tak. Bo dopoki wszystkie dzieci brata i zstepni tych dzieci
    nie odrzuca spadku to wy nawet nie jestescie spadkobiercami.
    Dziedzicza dzieci a wy nic. Dopiero jak zadne ze zstepnych nie zechce
    spadku to przypada on was i dopiero od tego momentu stajecie sie
    spadkobiercami.

    Jesli zechcecie odrzucic spadek notarialnie to z powodu jak wyzej
    notariusz moze odmowic.

    Z drugiej strony jak napiszecie oswiadczenie sami, a notariusz tylko
    posiwadczy podpis to nikt nie bedzie dochodzil tego faktu.
    Pytanie czy sad nie uzna tego potem za niewazne.

    Jesli sprawa spadkowa juz sie toczy to mozecie to zrobic w sadzie spadku
    o ile nie macie za daleko. Czy tam sie odbijecie od procedury czy nie,
    to tego nie wiem.

    Jeżeli tak, to czy
    > dostaniemy jakąś informację z sądu gdy to się dokona, czy musimy jakoś
    > sami to śledzić?
    na 100% musicie sami sledzic.
    Skad sad ma wiedziec ze ktos tam jeszcze dziedziczy w tak pokretny sposob.
    Z drugie strony pamietajcie ze macie tylko 6 miesiecy na decyzje od
    momentu dowiedzenia sie ze zostaliscie spadkobiercami. To ma swoje plusy
    i minusy, no bo skoro nie wiecie ze dzieci odrzucily spadek to ...

    Byłoby to trudne, bo dzieci brata są rozrzucone po
    > Polsce i nie mamy z nimi kontaktu...

    Proste. Sad spadku to sad w miejscu ostatniego miejsca zamieszkania
    zmarlego. I tylko w tym sadzie odbedzie sie sprawa. wiec tam pilnujcie
    czy ktos juz staral sie wszczac sprawe spadkowa albo wplynely
    jakiekolwiek dokumenty.
    A zeby nie czekac i nie pilnowac tego przez lata sami zlozcie wniosek do
    sadu wskazujac dzieci jako spadkobiercow. Wowczas niejako zmusicie ich
    do dzialania.

    > Jaka jest kolejność dziedziczenia? Mama, potem ja, czy też może
    > razem?

    wez kodeks cywilny i poczytaj. zdaje sie ze razem. troche sie
    pozmienialo ostatnimi czasy.