-
Date: Fri, 14 Jan 2005 21:05:46 +0100
From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-GB; rv:1.7.5) Gecko/20041206
Thunderbird/1.0 Mnenhy/0.7
X-Accept-Language: en-gb, pl, en, en-us
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: Kiedy decyzja administracyjna jest nieważna?
References: <2spliedekras$.akf2lrtb9lfk.dlg@40tude.net>
In-Reply-To: <2spliedekras$.akf2lrtb9lfk.dlg@40tude.net>
X-Native-Language: Polish
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
NNTP-Posting-Host: 127.0.0.1
Message-ID: <41e82618$1@news.home.net.pl>
X-Trace: news.home.net.pl 1105733144 127.0.0.1 (14 Jan 2005 21:05:44 +0100)
Organization: home.pl news server
Lines: 105
X-Authenticated-User: przepla.data
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.home.net.pl!not-for-
mail
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:270094
[ ukryj nagłówki ]Dnia 14/01/2005 16:54, J.A. wrote :
> Kodeks postępowania administracyjnego podaje:
>
> art. 156. [Stwierdzenie nieważności decyzji] § 1. Organ administracji
> publicznej stwierdza nieważność decyzji, która /../:
> 2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
> /.../
> Art. 158. [Decyzja stwierdzająca nieważność] /.../
> § 2. Jeżeli nie można stwierdzić nieważności decyzji na skutek
> okoliczności, o których mowa w art. 156 § 2, organ administracji publicznej
> ograniczy się do stwierdzenia wydania zaskarżonej decyzji z naruszeniem
> prawa oraz wskazania okoliczności, z powodu których nie stwierdził
> nieważności decyzji.
> /Koniec cytatu./
>
> Co właściwie znaczy w tym wypadku: "jeżeli nie można stwierdzić nieważności
> decyzji", skoro dalej jest mowa o tym, że decyzja została na pewno podjęta
> z naruszeniem prawa?
> Czy istnieją jakiekolwiek przepisy prawne, których przekroczenie mogłoby z
> całą pewnością i logicznie pociągać za sobą stwierdzenie nieważności
> decyzji administracyjnej, czy za każdym razem jest to subiektywna ocena
> sądu i każdy sobie rzepkę skrobie? Jeżeli to drugie, to można przyjąć, że
> nawet przy przekroczeniu wszystkich przepisów, decyzja może być uznana za
> ważną, chociaż podjętą z naruszeniem prawa. Gdzieś muszą być chyba jednak
> granice tego absurdu.
>
> Kiedy można stwierdzić, że decyzja administracyjna na pewno jest nieważna?
>
> Czy organ administracji może sobie dowolnie przekraczać różne przepisy, czy
> jednak są takie przepisy, po przekroczeniu których na pewno jego decyzja
> będzie nieważna jako nie mająca podstawy prawnej.
>
> Czy decyzja podjęta po znacznym przekroczeniu bezwarunkowego terminu
> ustalonego w ustawie szczegółowej, ma podstawy prawne, czy nie ma?
>
> Czy decyzja podjęta przez organ bez wezwania strony w celu wypowiedzenia
> się w swojej sprawie, jest rażącym naruszeniem prawa, czy nie jest?
>
> Czy w ogóle prawo reguluje jednoznacznie granicę której organowi
> administracji absolutnie przekroczyć nie wolno pod rygorem nieważności
> decyzji, czy ta sprawa nie jest uregulowana i liczy się tylko to, co się
> wydaje organowi wyższej instancji, że może lub nie może ustalić?
>
> Przyznaję, że nie rozumiem jak to możliwe, że decyzja może w tym samym
> czasie być traktowana jako podjęta z naruszeniem prawa i jednocześnie za
> mającą podstawę prawną.
> Albo jedno, albo drugie.
> Chyba, że w prawie logiczna zasada wyłączonego środka nie obowiązuje.
>
> Czy ktoś ten paradoks potrafi wyjaśnić?
Tak. Źle przeczytałaś (przeczytałeś) ustawę :-):
Art. 156. § 1. Organ administracji publicznej stwierdza nieważność
decyzji, która:
1) wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości
2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
3) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,
4) została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie,
5) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma
charakter trwały,
6) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą,
7) zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.
§ 2. Nie stwierdza się nieważności decyzji z przyczyn wymienionych w § 1
pkt 1, 3, 4 i 7, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło
dziesięć lat, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne.
A zatem przesłanki o których mowa w art. 156 § 2 kpa, oznaczają, że,
nie stwierdza się nieważności decyzji, jeśli decyzja została wydana:
- z naruszeniem przepisów o właściwości,
- dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,
- została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie
- zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa
ORAZ decyzja ta została wydana 10 lat temu.
Reasumując, w ciągu 10 lat organ może stwierdzić nieważność każdej
decyzji która zawiera istotne wady określone w art. 156 § 1 kpa, zaś po
10 latach, może stwierdzić nieważność tylko wtedy kiedy decyzja została
wydana:
- bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
- była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter
trwały,
- w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą.
Jeśli zaś upłynęło 10 lat a decyzja ma wady, lecz nie są te trzy wady
które są podane wyżej, to organ nie wydaje decyzji stwierdzającej
nieważność, ale tylko stwierdza, że decyzja była wydana z naruszeniem prawa.
Wreszcie na pytanie o różnicę pomiędzy brakiem podstawy prawnej i z
rażącym naruszeniem prawa:
- brak podstawy prawnej oznacza, że organ nie mógł wydać takiej decyzji
(ustawa nie przewiduje), ale wydał ją poprawnie -- zgodnie ze wszystkimi
regułami sztuki,
- rażące naruszenie prawa oznacza, że organ mógł wydać taką decyzję, ale
wydał ją niezgodnie z zasadami sztuki.
Wydanie decyzji administracyjnej bez podpisu (wbrew przepisowi art. 107
kpa) jest rażącym naruszeniem prawa (ale na przykład nie jest rażącym
naruszeniem prawa brak odpowiedniego pouczenia w treści decyzji).
--
Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)
Następne wpisy z tego wątku
- 14.01.05 20:20 J.A.
- 14.01.05 20:38 Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
- 14.01.05 20:57 Pawel Kozik
- 15.01.05 08:09 J.A.
- 15.01.05 08:18 J.A.
- 15.01.05 08:52 Pawel Kozik
- 15.01.05 10:51 J.A.
- 16.01.05 19:08 Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
- 16.01.05 23:24 J.A.
- 17.01.05 21:27 Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
Najnowsze wątki z tej grupy
- Przepisy
- STAŁO SIĘ! Bodnarowcy muszą ZAWIESIĆ postępowanie sądowe do czasu zdjęcia unijnego immunitetu
- Nr dyżurnego komisariatu
- Re: Sukces na miarę możliwości ABW i potrzeb Tusków czyli zatrzymanie Romanowskiego na 48h a immunitet ZPRE
- Najmłodsza dziennikarka w Sejmie
- Re: Sukces na miarę możliwości ABW i potrzeb Tusków czyli zatrzymanie Romanowskiego na 48h a immunitet ZPRE
- Czy sprzedawcom tak wolno ? (płatność kartą vs płatność gotówką - różnica w cenie)
- Re: Jak wygląda "wykonywanie mandatu posła (opozycji)" z aresztu?
- fotografowanie dzieci na plaży
- 256 świadków nie ma racji
- Re: Jak wygląda "wykonywanie mandatu posła (opozycji)" z aresztu?
- Rower przypięty do mojego
- Kąsaltig Grub
- Re: Sztuka Edukacji wer. 6462 - dodałem roz. z propozycją nowej ordynacji wyborczej
- Nordstrim
Najnowsze wątki
- 2024-07-17 Przepisy
- 2024-07-16 STAŁO SIĘ! Bodnarowcy muszą ZAWIESIĆ postępowanie sądowe do czasu zdjęcia unijnego immunitetu
- 2024-07-16 Nr dyżurnego komisariatu
- 2024-07-16 Re: Sukces na miarę możliwości ABW i potrzeb Tusków czyli zatrzymanie Romanowskiego na 48h a immunitet ZPRE
- 2024-07-16 Najmłodsza dziennikarka w Sejmie
- 2024-07-15 Re: Sukces na miarę możliwości ABW i potrzeb Tusków czyli zatrzymanie Romanowskiego na 48h a immunitet ZPRE
- 2024-07-15 Czy sprzedawcom tak wolno ? (płatność kartą vs płatność gotówką - różnica w cenie)
- 2024-07-15 Re: Jak wygląda "wykonywanie mandatu posła (opozycji)" z aresztu?
- 2024-07-14 fotografowanie dzieci na plaży
- 2024-07-13 256 świadków nie ma racji
- 2024-07-13 Re: Jak wygląda "wykonywanie mandatu posła (opozycji)" z aresztu?
- 2024-07-09 Rower przypięty do mojego
- 2024-07-09 Kąsaltig Grub
- 2024-07-08 Re: Sztuka Edukacji wer. 6462 - dodałem roz. z propozycją nowej ordynacji wyborczej
- 2024-07-06 Nordstrim