eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKiedy decyzja administracyjna jest nieważna?Re: Kiedy decyzja administracyjna jest nieważna?
  • Data: 2005-01-14 20:05:46
    Temat: Re: Kiedy decyzja administracyjna jest nieważna?
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia 14/01/2005 16:54, J.A. wrote :
    > Kodeks postępowania administracyjnego podaje:
    >
    > art. 156. [Stwierdzenie nieważności decyzji] § 1. Organ administracji
    > publicznej stwierdza nieważność decyzji, która /../:
    > 2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
    > /.../
    > Art. 158. [Decyzja stwierdzająca nieważność] /.../
    > § 2. Jeżeli nie można stwierdzić nieważności decyzji na skutek
    > okoliczności, o których mowa w art. 156 § 2, organ administracji publicznej
    > ograniczy się do stwierdzenia wydania zaskarżonej decyzji z naruszeniem
    > prawa oraz wskazania okoliczności, z powodu których nie stwierdził
    > nieważności decyzji.
    > /Koniec cytatu./
    >
    > Co właściwie znaczy w tym wypadku: "jeżeli nie można stwierdzić nieważności
    > decyzji", skoro dalej jest mowa o tym, że decyzja została na pewno podjęta
    > z naruszeniem prawa?
    > Czy istnieją jakiekolwiek przepisy prawne, których przekroczenie mogłoby z
    > całą pewnością i logicznie pociągać za sobą stwierdzenie nieważności
    > decyzji administracyjnej, czy za każdym razem jest to subiektywna ocena
    > sądu i każdy sobie rzepkę skrobie? Jeżeli to drugie, to można przyjąć, że
    > nawet przy przekroczeniu wszystkich przepisów, decyzja może być uznana za
    > ważną, chociaż podjętą z naruszeniem prawa. Gdzieś muszą być chyba jednak
    > granice tego absurdu.
    >
    > Kiedy można stwierdzić, że decyzja administracyjna na pewno jest nieważna?
    >
    > Czy organ administracji może sobie dowolnie przekraczać różne przepisy, czy
    > jednak są takie przepisy, po przekroczeniu których na pewno jego decyzja
    > będzie nieważna jako nie mająca podstawy prawnej.
    >
    > Czy decyzja podjęta po znacznym przekroczeniu bezwarunkowego terminu
    > ustalonego w ustawie szczegółowej, ma podstawy prawne, czy nie ma?
    >
    > Czy decyzja podjęta przez organ bez wezwania strony w celu wypowiedzenia
    > się w swojej sprawie, jest rażącym naruszeniem prawa, czy nie jest?
    >
    > Czy w ogóle prawo reguluje jednoznacznie granicę której organowi
    > administracji absolutnie przekroczyć nie wolno pod rygorem nieważności
    > decyzji, czy ta sprawa nie jest uregulowana i liczy się tylko to, co się
    > wydaje organowi wyższej instancji, że może lub nie może ustalić?
    >
    > Przyznaję, że nie rozumiem jak to możliwe, że decyzja może w tym samym
    > czasie być traktowana jako podjęta z naruszeniem prawa i jednocześnie za
    > mającą podstawę prawną.
    > Albo jedno, albo drugie.
    > Chyba, że w prawie logiczna zasada wyłączonego środka nie obowiązuje.
    >
    > Czy ktoś ten paradoks potrafi wyjaśnić?

    Tak. Źle przeczytałaś (przeczytałeś) ustawę :-):

    Art. 156. § 1. Organ administracji publicznej stwierdza nieważność
    decyzji, która:
    1) wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości
    2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
    3) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,
    4) została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie,
    5) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma
    charakter trwały,
    6) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą,
    7) zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.
    § 2. Nie stwierdza się nieważności decyzji z przyczyn wymienionych w § 1
    pkt 1, 3, 4 i 7, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło
    dziesięć lat, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne.

    A zatem przesłanki o których mowa w art. 156 § 2 kpa, oznaczają, że,
    nie stwierdza się nieważności decyzji, jeśli decyzja została wydana:
    - z naruszeniem przepisów o właściwości,
    - dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,
    - została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie
    - zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa
    ORAZ decyzja ta została wydana 10 lat temu.

    Reasumując, w ciągu 10 lat organ może stwierdzić nieważność każdej
    decyzji która zawiera istotne wady określone w art. 156 § 1 kpa, zaś po
    10 latach, może stwierdzić nieważność tylko wtedy kiedy decyzja została
    wydana:
    - bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
    - była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter
    trwały,
    - w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą.

    Jeśli zaś upłynęło 10 lat a decyzja ma wady, lecz nie są te trzy wady
    które są podane wyżej, to organ nie wydaje decyzji stwierdzającej
    nieważność, ale tylko stwierdza, że decyzja była wydana z naruszeniem prawa.

    Wreszcie na pytanie o różnicę pomiędzy brakiem podstawy prawnej i z
    rażącym naruszeniem prawa:
    - brak podstawy prawnej oznacza, że organ nie mógł wydać takiej decyzji
    (ustawa nie przewiduje), ale wydał ją poprawnie -- zgodnie ze wszystkimi
    regułami sztuki,
    - rażące naruszenie prawa oznacza, że organ mógł wydać taką decyzję, ale
    wydał ją niezgodnie z zasadami sztuki.


    Wydanie decyzji administracyjnej bez podpisu (wbrew przepisowi art. 107
    kpa) jest rażącym naruszeniem prawa (ale na przykład nie jest rażącym
    naruszeniem prawa brak odpowiedniego pouczenia w treści decyzji).


    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1