    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Hipoteka ustanowiona przez gmine, a zamiana mieszkania
    Date: Sat, 13 Aug 2011 12:35:14 +0000 (UTC)

    Dnia Fri, 12 Aug 2011 21:57:16 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Nie, chcą żeby przez przynajmniej 5 lat udzielona bonifikata
    > "blokowała"
    > możliwość zamiany mieszkania na pieniądze.
    > Skoro tak jest w umowie, to nowy właściciel będzie od tego żeby
    > pilnował
    > czy nie sprzedasz swojego nowego mieszkania :> (nie wiem czy umowa
    > "pilnuje" *tego* mieszkania czy *Twojego* mieszkania, bo to dwie różne
    > sprawy, może wyjść że po zamianie niesprzedawalne przez 5 lat będą oba
    > :))

    A więc przeczytajmy ustawę:

    2. Jeżeli nabywca nieruchomości zbył nieruchomość lub wykorzystał ją na
    inne cele niż cele uzasadniające udzielenie bonifikaty, przed upływem 10
    lat, a w przypadku nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny przed
    upływem 5 lat, licząc od dnia nabycia, jest zobowiązany do zwrotu kwoty
    równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji. Zwrot następuje na
    żądanie właściwego organu.

    2a. Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku:

    1) zbycia na rzecz osoby bliskiej, z zastrzeżeniem ust. 2b;

    2) zbycia pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego;

    3) zbycia pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i Skarbem Państwa;

    4) zamiany lokalu mieszkalnego na inny lokal mieszkalny albo nieruchomość
    przeznaczoną lub wykorzystywaną na cele mieszkaniowe;

    5) sprzedaży lokalu mieszkalnego, jeśli środki uzyskane z jego sprzedaży
    przeznaczone zostaną w ciągu 12 miesięcy na nabycie innego lokalu
    mieszkalnego albo nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystanej na cele
    mieszkaniowe.

    2b. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osoby bliskiej, która zbyła
    lub wykorzystała nieruchomość na inne cele niż cele uzasadniające
    udzielenie bonifikaty, przed upływem 10 lat, a w przypadku nieruchomości
    stanowiącej lokal mieszkalny przed upływem 5 lat, licząc od dnia
    pierwotnego nabycia.

    Wychodzi mi, że po sprzedaży mieszkania i kupnie za uzyskane pieniądze
    następnego urzędnicy nie powinni interesować się dalszym losem ani
    jednego ani drugiego. W czasie gdy ustawa była uchwalana wskazywano ten
    fakt jako pomyłkę ustawodawcy. Czyżby ktoś znów zdołał uzupełnić
    "niewłaściwe" prawo tfurczymi interpretacjami? Czy też może jest to
    "naprawiane" zapisami umowy sprzedaży?