  • Date: Mon, 18 Feb 2013 20:25:50 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.comp.os.linux,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Hacking...
    <511ff05f$1@news.home.net.pl> <kfouai$min$1@mx1.internetia.pl>
    <kfp073$if8$1@node1.news.atman.pl> <kfp2je$4oi$1@mx1.internetia.pl>
    <kfp2k0$l4s$1@node1.news.atman.pl>
    <51208a0e$0$26709$65785112@news.neostrada.pl>
    <kfqdq4$umo$5@node1.news.atman.pl> <5120c338$1@news.home.net.pl>
    <kfqhl8$qnk$1@node2.news.atman.pl> <5120d6ce$1@news.home.net.pl>
    <kfqmbd$85r$1@node1.news.atman.pl> <5120e1ff$1@news.home.net.pl>
    <kfr89s$h8d$1@node2.news.atman.pl> <51212759$1@news.home.net.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1302181032320.1572@quad> <5122090a$1@news.home.net.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1302181530270.1572@quad>

    > "W sposób zwyczajowo przyjęty" :>
    > Nic nie poradzę, że tu nie ma kryterium wyrażonego miarą.

    Ja też ;)

    > Taki sam przypadek jak "bez zwłoki" :|

    Za to przynajmniej "bez zwłok" to już dość jasne ;)

    > Prawda.
    > Odniosłem się do zwyczajów tu i teraz.

    Zauważ, że obecnie całkiem sporo jest w trakcie zmiany.

    W sumie wolałbym doprecyzowanie prawa i likwidację uznaniowości, ale
    zdaję sobie sprawę, że to właściwie mało możliwe.

    > Ale on ma się dostosować do "przeciętnej społecznej",
    > *CHYBA*, że wie, iż w danej konkretnej społeczności
    > lub dany konkretny pojazd (jakoś dający się wyróżnić
    > przez przeciętnego człowieka) JEST przeznaczony do
    > celu samoobługowego wypożyczenia.

    Jesteś w stanie to jakoś uzasadnić?

    Przepisy są oficjalnie publikowane. A zwyczaje nie.

    [ciach]

    > Nadal to nie znaczy, że możesz wziąć pierwszy z brzegu
    > rower i zabrać tylko dlatego, że nie jest zamknięty.

    Zamknięcia kosztują grosze. Wystarczyłoby jakieś symboliczne.

    [ciach]

    > Ale fakt, że właściciel wyłazi bo ma na 12:00 być
    > w urzędzie a tu samochodu nie ma i nie wiadomo gdzie
    > jest tę zasadę DRASTCZNIE łamie.
    > Czyli wsiąść sobie można, pojechać nie.

    To wsiądzie do innego ;)

    > CHYBA, że w całym mieście obowiazuje pewien wzór
    > oznaczania samochodów, którymi każdy może sobie
    > pojechać dokąd mu pasuje.

    Masz jakąś podstawę prawną do tego oznaczenia? I czemu uważasz, że nie
    wystarczy ustawowo obowiązkowe oznaczenie w postaci zabrania kluczyków?

    > Patrz wyżej - pierwszym krokiem jest takie ustawienie (i akceptuję
    > interpretację "udostępnienia publicznego").

    No to ktoś w publicznym miejscu ustawił otwarty samochód z dokumentami w
    kieszonce i kluczykami w stacyjce.

    > Było czytać regulamin ;)

    Stary jestem - ma chodzić do parku w okularach do czytania? ;->
    (OK, to za paaaaaaaaaaaaaaaarę lat ;)

    [ciach]

    > Ale w tym zakresie właśnie prawo honoruje zwyczaj.

    Który jest nieustalony, niesprecyzowany i zasadniczo niedostępny dla
    osób z poza danej okolicy.

    > W tę stronę - domyślnie prawa ma właściciel (z dokładnością do ograniczeń
    > wynikłych z ustaw), ale skoro *zwyczaj* pozwala na konkretne
    > korzystanie, to należy przyjąć, że stawiając na dostępnym publicznie
    > terenie nieoogrodzoną ławkę *również* udostępnił ją publicznie.

    Zwyczajem też jest, że co nie jest wyraźnie wzbronione - jest dozwolone.

    > Oczywiście!!! ;)

    > Bardzo prosto - jak nie wiesz, to idź i spytaj właściciela wózka.
    > Pozostali widocznie spytali, bo wiedzą czy i jak można brać ;)

    O ile się założysz, że nikt się właścicieli takich wózków od lat nie
    pytał? ;->

    > Hm... trudne pytanie, ale IMO faktu "wyjęcia spod władztwa" to
    > nie zmienia - przez pewien czas dzierżyciel nie mógł odzyskać
    > władzy nad mieniem.

    Tak samo jak w przypadku zajęcia parkowej ławki czy krzesła.

    > To jest trudniejsze - IMO (popierając się dodatkowo wersją,
    > że "mógł zabrać ktoś bez PJ") miałby szanse na ochronę
    > taką samą, jak każdy, kto w celu ochrony wyższego dobra
    > popełnia czyn niedozwolony, czyż nie? :)

    A że przy okazji przemieścił się bliżej domu... ;)

    > IMO niestety zdroworosządkowo.

    Tak, wiem ;)

    > Chętny do darmowego skorzystania powinien oszacować, czy
    > primo dobrze odczytał zamiar właściciela, a secundo, jakby
    > właściciel się burzył, czyją rację uzna sąd.

    Tylko że w przypadku błędnego oszacowania nie powinien być karany jak za
    celowe działanie w złym (nielegalnym) zamiarze.

    Nie uważasz?

    > No więc właśnie "wzięcie i wyniesienie" pozbawia władztwa.
    > Czyli nie wolno tego robić, dopóki nie ma PODSTAW do
    > uznania, że TAKA RZECZ właśnie do tego służy.

    Normalnie (zwyczajowo) pojazdy, których właściciel nie życzy sobie
    udostępniać, są zabezpieczane przed użyciem przez innych. Zresztą
    dodatkowo wymaga tego prawo.

    > I to ma zastosowanie - książka leżąca sobie luzem w tramwaju
    > raczej jest zgubą.

    Albo czymś porzuconym.

    > Ale ta sama książka opisana "Akcja Uwolnij Książkę" chyba
    > dość wyraźnie określa intencję tego, kto książkę zostawił.

    Ponownie: czy prawo wymaga wyraźnego dopuszczenia czegoś, żeby przestało
    być zakazane? Czy wystarczy brak zakazu?

    > O ile mnie pamięć nie myli, Konstytucja jest nadrzędna nad ustawami,
    > tylko nie pisz że nie wiesz gdzie ją znaleźć ;)

    Ale ktoś nie chce namawiać do nienawiści czy dyskryminacji - po prostu
    nie życzy sobie, żeby ktoś określonym kolorze skóry siadał na jego
    parkowej ławce ;->

    A'propos: pamiętasz ten przypadek z "babskim barem" gdzie lokalna klika
    adwokatem nie wpuszczała mężczyzn lub domagała się od nich zakładania
    upokarzających peruk?

    > Już prędzej.
    > I intencja udostępniającego wózek musi być OCZYWISTA, nie
    > wystarczy fakt, że stoi sobie bez zamknięcia.

    Dlaczego?

    Jest sobie fontanna z wodą pitną w parku. Korzystając z niej
    niewątpliwie pozbawiam jej właściciela części wody.

    Fontanna nie jest oznaczona inaczej jak "woda spożywcza".

    > IMO wydedukowanie, że taki wózek stoi sobie luzem przy budynku
    > handlowym z przeznaczeniem dla klientów nie jest proste,
    > to prawda :P

    Może to czyjaś kolekcja, skąd mam wiedzieć ;->