  • Date: Mon, 18 Feb 2013 11:57:14 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.comp.os.linux,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Hacking...
    <511ff05f$1@news.home.net.pl> <kfouai$min$1@mx1.internetia.pl>
    <kfp073$if8$1@node1.news.atman.pl> <kfp2je$4oi$1@mx1.internetia.pl>
    <kfp2k0$l4s$1@node1.news.atman.pl>
    <51208a0e$0$26709$65785112@news.neostrada.pl>
    <kfqdq4$umo$5@node1.news.atman.pl> <5120c338$1@news.home.net.pl>
    <kfqhl8$qnk$1@node2.news.atman.pl> <5120d6ce$1@news.home.net.pl>
    <kfqmbd$85r$1@node1.news.atman.pl> <5120e1ff$1@news.home.net.pl>
    <kfr89s$h8d$1@node2.news.atman.pl> <51212759$1@news.home.net.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1302181032320.1572@quad>

    > Ani jedno ani drugie.
    > Clou zawarte jest w słowie "dokładnie" którego użyłeś, a którego
    > NIE użył Mr Misio.

    A kiedy ostawienie "nie koniecznie dokładnie" w to samo miejsce
    przestanie być odstawieniem w to samo miejsce? ;->

    > Drugi jest w ODJECHANIU tym samochodem.
    >
    > Wracając do ławki:
    >
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    > +++
    > Art. 56.
    > Czynność prawna wywołuje nie tylko skutki w niej wyrażone, lecz
    > również te, które wynikajš z ustawy, z zasad współżycia społecznego
    > i z ustalonych zwyczajów.

    Zwracam uwagę, że zasady współżycia i zwyczaje się zmieniają.

    W szczególności jeśli sprawca przebywał w społeczności wspólnie
    używającej pojazdów.

    Istnieją też przypadki analogiczne - rowery, łódki, WiFi...

    > [...]
    > Art. 712.
    > § 1. Jeżeli umowa nie określa sposobu używania rzeczy, biorący
    > może rzeczy używać w sposób odpowiadający jej właściwościom
    > i przeznaczeniu. ---

    Właściwością i przeznaczeniem samochodu jest jeżdżenie nim, czyż nie?

    > PRZEZNACZENIE ławki i krzesła są takie, jak wyraził to ich właściciel
    > lub zarządca, i nikt nie pisał o odstawianiu "dokładnie tak" - CHYBA,

    Wyraził? Jak żyję nie widziałem żadnego wyrażenia w parkach względem
    ławek poza ewentualnie czasami zakazem wandalizmu oraz "świeżo malowane".

    > że ze sposobu postawienia (element konstrukcyjny w postaci betonowej
    > wylewki) wynika "dokładność" potrzebnego odstawienia z powrotem.

    Ahem - przypominam że chodziło o rzecz ruchomą.

    > JEŚLI z "przyjętych zwyczajów" wynika, że siadanie na dostępnej
    > ławce jest stosowane, to powinna zostać odstawiona mniej więcej
    > stosownie do sposobu w jaki stała i tyle.

    Tylko że jest to bardziej zwyczajowe jak formalno-prawne. Podobnie jak
    np. podsuwanie krzesła siadającym kobietom... chociaż z drugiej strony
    może to być odczytane jako seksizm ;)

    > Teraz jeszcze wywiedź, że branie komuś samochodu jest primo
    > "przyjętym zwyczajem" a secundo że daje TAKIE SAMO władztwo
    > właścicielowi (lub zarządcy), co siadanie na jego ławce,
    > i już będziesz górą.

    > Tylko nie zapomnij o szczególe - ów właściciel może w każdej
    > chwili podejść do ławki, o której WIE GDZIE ONA JEST i powiedzieć
    > że zabiera, bo jej potrzebuje!
    > "Tu i teraz" on to władztwo ZACHOWUJE.

    OK, ławka jest mniej-więcej stacjonarna, chociaż krzesła już mniej.

    A wózki w centrach handlowych? Dla ustalenia uwagi: bez blokad "na monety".

    > Jak chodzi o samochód, najwyraźniej pomyliłeś skorzystanie
    > z tego samochodu w celu powiedzmy wypoczynkowym (bądź przeciwnie :P)
    > ale bez jego przestawiania, z ODJECHANIEM tym samochodem w siną
    > dal.

    A jakby pojechał i wrócił w to samo miejsce?

    Albo odstawił na policyjny parking strzeżony jako zabezpieczone mienie
    porzucone?

    Ja się tylko domagam, żeby jednoznacznie udowodnić ZAMIAR.

    Przy siłowym (włamanie/rozbój) zabraniu czegoś sprawa jest czysta i
    oczywista (poza ewentualną kwestią dowodową ;) ). Ale bierzesz coś
    porzuconego na ulicy...

    > Nawet abstrahując od sprawy "przyjęcia zwyczaju" korzystania
    > z czyjegoś auta bez pytania.

    Z kolei gdzieniegdzie istniał lub istnieje zwyczaj osobnych ławek dla
    różnych nacji... Czy obecnie w Polsce ktoś mógłby się oprzeć na tym
    zwyczaju, hmm? ;->

    > Nie tylko.
    > Też tak uważam.
    > Wymieniony obowiązek powoduje DODATKOWĄ odpowiedzialność właściciela,
    > ale nie zmienia faktu iż zabrania pojazdu nijak nie da się porównać
    > ze skorzystaniem (na miejscu!) z ławki czy krzesła

    A z wózka sklepowego czy parkowej łódki?