eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
  • Data: 2021-09-03 08:22:04
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 02.09.2021 Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> napisał/a:

    > Jeszcze raz zapytam, bo do tej pory nie uzyskałem odpowiedzi:
    > jak ma zapobiegać?

    W przewidziany prawem sposób. Rozumiem, że znalezienie
    sobie jest dla Ciebie zbyt dużym wyzwaniem, więc na tacy:

    Ustawa o Straży Granicznej (tekst ujednolicony):
    http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU199
    00780462/U/D19900462Lj.pdf

    "rozpoznawanie, _zapobieganie_ i wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz
    ściganie ich sprawców, w zakresie właściwości Straży Granicznej,
    a w szczególności:
    a) przestępstw i wykroczeń dotyczących zgodności przekraczania granicy
    państwowej z przepisami"

    Jak dla mnie ciężej o jasno wyrażony pogląd, że SG ma obowiązek
    _zapobiegać_ czynom nielegalnego przekroczenia granicy.

    Natomiast nikt z PT Dyskutantów nie pokazał palcem okoliczności
    wyłączającej bezprawność (kontratypu) nielegalnego przekraczania
    granicy przez uchodźcę (poza stanem wyższej konieczności).

    A jak konkretnie? Generalnie tak samo, jak policja
    (stąd też nie bez kozery pytałem, czy policjant też ma
    nie reagować na próbę popełnienia przestępstwa):

    ww. Ustawa:
    "W celu rozpoznawania, _zapobiegania_ i wykrywania przestępstw
    oraz przestępstw skarbowych, a także wykroczeń oraz wykroczeń skarbowych
    w zakresie określonym w art. 1 ust. 2 pkt 4 i w art. 1 ust. 2a, funkcjonariusze
    Straży Granicznej pełnią służbę graniczną, prowadzą działania graniczne,
    wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze i administracyjno-porządkowe
    oraz prowadzą postępowania przygotowawcze według przepisów Kodeksu
    postępowania karnego"

    a w kpk
    http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU199
    70890555/U/D19970555Lj.pdf
    czytamy

    "Art. 312. Uprawnienia Policji przysługują także:
    1) organom _Straży Granicznej_, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Krajowej
    Administracji Skarbowej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz
    Żandarmerii Wojskowej, w zakresie ich właściwości"

    A jak konkretnie mają zapobiegać?

    A na przykład tak:
    Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej:
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    130000628/U/D20130628Lj.pdf

    Kiedy zatem mogliby strzelać?

    Art. 45. Broni palnej można użyć, gdy zaistnieje co najmniej jeden
    z następujących przypadków:
    (..)
    d) nienaruszalność granicy państwowej przez osobę, która wymusza
    przekroczenie granicy państwowej przy użyciu pojazdu, broni palnej lub
    innego niebezpiecznego przedmiotu,

    Ale zamiast poszukać, lepiej udawać, że w sumie to nie wiadomo
    jak ten pogranicznik ma tej granicy bronić, bo prawo to wcale tego
    nie prezyzuje, tak?

    > Ale po co wyważać otwarte drzwi?

    Pewnie, uj tam dyskutować o prawie, lepiej zagrać na emocjach.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.