  • Data: 2011-07-23 21:01:39
    Temat: Re: Drugie imię
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 23 Jul 2011, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > A to kwestia priorytetów w sytuacji, gdy dwóch złamie prawo, też
    > niestety nie umiem załapać wg jakiego klucza się to ustala wtedy.

    W pierwszym przybliżeniu - ten, który drugi łamie prawo, podpada
    pod odpowiedzialność jeśliby jego niezłamanie prawa mogło
    "zapobiec skutkom".
    W ten deseń w gorszej sytuacji znajduje się ten, kto łamie prawo
    "czynem ciągłem" (ten który przejechał linię *już* ją przejechał,
    nic na to poradzić nie może, zaś ten który "myślał że tamten..."
    przez *cały czas* jest zobowiązany ustąpić).

    > Problem występuje dlatego, że właśnie prawo nie bardzo omawia sytuacje
    > pozaprawne.

    Omawia, omawia.
    Prawo nie składa się tylko z przepisów, składa się również z tzw.
    "zasad prawnych". I to z nich wynikają skutki przy kolizjach
    zachowań i kolizjach przepisów.
    Dlatego pytanie było bardzo zasadne - jeśli przepis ma na celu
    sprawdzanie tego co jest w dokumentach, to powinien byc
    sformułowany tak, żeby wymieniał dane z dokumentu.
    Skoro przepis wymienia *inne* dane, to w paradę wchodzi
    zasada ratio legis - widać ustawodawca *chciał* aby sprawdzić
    *inne* dane, niż w dokumencie!
    Szkoda, że nie dał do tego narzędzi.
    To się nazywa "złe prawo".

    pzdr, Gotfryd