    From: "Gray" <X...@X...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Droga wewnętrzna czyli znikające skrzyżowanie
    Date: Fri, 11 Apr 2008 21:13:18 +0200

    Użytkownik "Sławomir Łyszkowski" napisał w wiadomości

    > "Art.1. ustawy PoRD pkt 2. Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu
    > odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla
    > uniknięcia *zagrożenia bezpieczeństwa* uczestników tego ruchu."
    >
    > Tylko co jest zagrożeniem bezpieczeństwa, czy jazda bez świateł po
    > drodze osiedlowej w dzień, bez świateł po zamkniętym placu w nocy, bez
    > świateł po drodze osiedlowej w nocy, a może nie zapięte pasy? Sensowny
    > jest i to bardzo tylko trochę nie jasny.

    To akurat jest zinterpretowane.
    Właściciel drogi może oznakować drogę wewnętrzną znakami drogowymi
    pomniejszonymi bądź mini. Tym samym ustanawia zasady ruchu (podstawowe,
    czyli np. ogranicznie prędkości, znak nakazu włączenia świateł również
    jest).

    > Za stłuczkę (np. przy parkowaniu) na drodze osiedlowej raczej mandatu
    > nie zapłacisz, ale mogą być już problemy z ustaleniem winnego stłuczki.

    Problem jest taki, że policja nie interweniuje na terenie prywatnym (innym
    niż publiczny). Bo Pord na takich drogach nie obowiązuje, jeśli właściciel
    drogi nie postanowi inaczej (vide mój przypadek: znikają drogi i
    skrzyżowania ;-)). Próba wręczenia mandatu może skończyć się na niczym jeśli
    obwiniony odmówi jego przyjęcia. Chyba, że droga znajduje się na terenie
    zamieszkanym (musi być stosowna tablica przy wjeździe) wtedy mają obowiązek
    podjąć czynności jak na drodze publicznej. W innych wypadkach mogą
    interweniować z Art. 98 K.W, jeśli występuje zagrożenie. Z tym, że
    zagrożenie dla jasności sytuacji musi być ewidentne, np. obrażenia osób
    uczestniczących w kolizji. Oczywiście w takim wypadku stosując oznaczenia
    właściciela i przepisy pord sprawca zostaje ukarany. W przypadku jak
    opisałeś chyba pozostaje jedynie powództwo cywilne.

    Pzdr.
    --
    Gray