  • Data: 2003-02-26 00:50:21
    Temat: Re: Dług - prosba o porade
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

    In article <b3gcms$ldk$1@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Pewnie w potocznym rozumieniu podchodzi i co z tego? Jak policjant krzyczy
    > "Stój! Bo strzelam." to też poniekąd szantaż, a jakoś nie słyszałem, by
    > kogokolwiek skazano.
    > W wypadku gróźb karalnych (bo tak prawnie nazywa się szantaż), to przede
    > wszystkim zapowiedziany czyn musi nosić znamiona przestępstwa. Dopiero
    > wówczas można badać inne okoliczności. Powiadomienie organów rządowych
    > innego państwa o popełnieniu przestępstwa przez przebywającego tam Polaka
    > przestępstwem nie jest.

    No ja rozumiem że jest to wyrażenie potoczne, ale użylem takiego a nie
    innego, bo mi rzeczona grozba karalna po prostu nie pasuje znaczeniowo do
    wielu sytuacji. Tj nie przypuszczałem że to aż tak pojemny termin. Szantaż
    to dla mnie czyn którego istotą jest próba wymuszenia jakiejś korzyści za
    pomocą działań które same w sobie nie są karalne (jak mi nie zapłacisz to
    pokaże twojej żonie pewne interesujące zdjęcia). Groźba to czyn
    zawierający w sobie elementy presji za pomocą środków pozaprawnych (pobije
    cie, spale ci chalupe) i niekoniecznie musi sie to wiązać z osiągnięciem
    jakichkolwiek wymiernych korzyści. Spodziewalem się, że prawo rozróżnia
    dwie takie "groźby".

    --
    Marcin